Eksperimenter med laks

Jeg havde taget en side laks op i går, fordi jeg vlle have haft pestomarineret laks med bulgur til aftensmad.
MEN.. nu var det jo onsdag, og Emil kom hjem som han plejer, så i stedet tog jeg en stor culottesteg, og pommes friter, to sovser, flutes, salat og ærter.

Men hvad så med laksen?? Det fine midterstykke blev gravad.

Gravad laks
ca 25 cm laks ( vel et kilo) med skind
75 gram salt
75 gram sukker
20 gram tørrede dildspidser ( ca 4 spsk)
10 gram tørret fennikel (2 spsk)
½ spsk peber

Krydderierne blandes og laksen lægges i et fad, der passer i størrelsen. Jeg brugte et lille firkantet ildfast fad. Læg den med skindet nedaf. Hæld krydderierne på, og fordel dem jævnt på overfladen. Pak laksen ind i film og sæt den i køleskabet i ca. et døgn. Og så er den klar. Vi skal have den med rævesovs og brød til.

Og resten af laksen er kogt i en lage af boullion, forårsløgtoppe, et par skiver citron og lidt dild og fennikel. Den bliver senere i dag lavet til en mousse a la fantasi. Jeg tror det bliver med noget fløde, creme fraiche, husblas, citron, tomat og lidt løg, frisk dild og ??

Det tror jeg nok skal fungere 🙂

Skriv en kommentar