Menu, morgenmad dukan

Her er der et lille indlæg om, hvad jeg spiser, mens jeg er på kur. Jeg er egentligt ret kedelig, da vi om morgenen på hverdage ikke gider at variere særligt meget i morgenmaden. Det vildeste er vist, at jeg n, hvor sæsonen er i gang, sørger for at der er frisk rabarberkompot på morgenbordet.

Og fordi vi også skal forholdsvist tidligt afsted lørdag, så er menuen indskrænket lidt der også, men søndag……. der spiser vi en masse, og springer så som regel frokosten over🙂

Min uge ser således ud:

Mandag til fredag
1 dl cheasy youghurt med frugt ( eller vanille plus rabarberkompot)
1 dl skyr
Disse to blandes, da jeg synes at den almindelige youghrt er for sød, og fordi skyr mætter så godt og længe på grund af det meget høje proteinindhold.
½ bolle ( min egen opskrift) med 1 skive ost og 1 skive skinke/hamburgerryg

Lørdag
2 æg. Jeg spiser enyten blødkogte æg eller porcherede æg ( fordi de er nemmere at spise – og hurtige at lave)
2 skiver skinke light 2% i skiver- ristet på panden ( som min mand så steger sine spejlæg på efter)
1 bolle delt i tre med hamburgryg, ost, syltetøj, eller skinke

Søndag
1-2 æg
2 skiver skinke
pandekager med enten græskar eller rabarbermarmelade.
(Evt ½ bolle med pålæg eller ost til)

Jeg laver pandekagerne på denne måde til 2 personer:
2 æg
2 spsk skyr/fromage frais
1 dl mælk
2 spsk havreklid
1 spsk maizena
1 nip salt
sød efter smag
vanillepulver ( eller vanilleessens)
Pisk det hele sammen og lad det stå og trække lidt, da kliden jo tykner dejen en del. Bag pandekagerne på en lille pande og lav dem gerne lidt tykke🙂

Sådan ser vores morgener ud. Der kommer et indlæg om frokost, når man har kantineordning senere🙂

13 kommentarer (+add yours?)

  1. Kong Mor
    Apr 26, 2012 @ 11:40:50

    Hvor længe vil du være på kur? Og hvad så bagefter? Spiser du så carbs igen?

    Svar

    • helleq
      Apr 27, 2012 @ 10:23:45

      Jeg vil være på kur, til jeg har nået en vægt, som jeg er tilfreds med, og derefter vil jeg så gradvist introducere carbs i mindre omfang igen. Men jeg tror aldrig at vi kommer til at spise pasta, brød og kartofler i samme mængder som før🙂 Jeg har det jo meget bedre uden alle de der grimme stivelseskulhydrater.

      Svar

  2. Kirsten
    Apr 27, 2012 @ 09:44:30

    Interessant med de pandekager….. Er de mon også børnevenlige?

    Svar

    • helleq
      Apr 27, 2012 @ 10:28:56

      Kirsten, jeg kan garantere dig for at de er børnevenlige. De smager som en blanding af almindelige pandekager og de små amerikanske pandekager.
      Jeg har faktisk overvejet at investere i en blinispande, og så stege dem i den.
      Prøv dem🙂

      Svar

  3. May-Britt
    Apr 27, 2012 @ 23:25:58

    Hej
    Det ser godt ud i forhold til det jeg får. Jeg er blevet forvirret for har lige læst at 1 spak havreklid er 15 gr hvilket jeg ikke kan forstå og nu er jeg helt forvirretfor så har jeg spist for lidt af det?? Men derimod har jeg nok brugt for meget mejeriprodukter for elsker hytteost, skyr youghurt m.m. og det må jo kun være 800 gr ialt ikke?
    Så hvordan holder du styr på hvor meget du bruger af de ting man skal ha og de begrænsede? Laver du madplan? Det synes jeg er svært for måske man ikke lige kan/har lyst til det man har skrevet, men måske jeg skulle bruge tid på det🙂

    Svar

  4. May-Britt
    Apr 28, 2012 @ 08:22:36

    PS den skinke light er det den fra Lidl der er let røget?

    Svar

  5. May-Britt
    May 12, 2012 @ 06:19:15

    Hej Helle
    Hvad er det for boller du laver siden du kan dele dem i 3? Jeg synes jeg mangler brød og kan se du får det hver dag. For vil jo også gerne have til aften. Har tænkt på om man kan komme HUSK i brødet f. eks 2 spsk så er der 10 spsk havreklid i og så kan man dele det 1 10 tykke skiver som kan flækkes? Eller har du ideer

    Svar

    • helleq
      May 13, 2012 @ 23:57:12

      Det er de boller der er inde på enten min side her, eller dukansiden ( det er en opskrift jeg har leget med)… Prøv at komme natron i dejen i stedet for bagepulver, så hæver de lidt mere. Og bag dem lidt længere, så dejen bliver lidt fastere, så kan den let deles i tre🙂

      Svar

  6. mayer
    May 19, 2012 @ 17:54:58

    Hej
    Har set du har brugt HUSK. Tænkte på om man kan erstatte havreklid med det eller tage halvt af hver så man kunne få plads til mere brød ved siden af f.eks muffin?
    Mangler brød når jeg laver muffin,pizza m.m🙂

    Svar

    • helleq
      Jun 17, 2012 @ 20:34:49

      Hej Mayer🙂
      Har svaret dig på fb-siden, men som sagt, så kan du bruge husk oveni dit klid, og dermed fåmere brød ud af det. Jeg kommer f.eks lidt ekstra væske og så husk i bollerne nogle gange, så de bliver større🙂 – på slump.

      Svar

      • May-Britt
        Jun 17, 2012 @ 20:45:47

        Hej
        Ja har set det og tak for ingen har vidst noget og jeg synes det er dejligt så man på den måde kan få ekstra brød eller andet så tak
        Er du kommet hjem -var du ikke i USA?:-)

      • helleq
        Jun 17, 2012 @ 20:58:47

        Vi kom hjem i torsdags, så nu kommer der lidt gang i siden igen🙂

  7. Anna
    Sep 14, 2012 @ 15:36:51

    Hej Helle. Jeg kan se at du til morgenmad spiser frugt i din yoghurt og så ville jeg lige høre om du allerede var nået til konsolidationsfasen og om man må spørge dig om hvor meget du har tabt dig?🙂 kærlig hilsen Anna

    Svar

Skriv et svar

