Samvittighed

..eller?

For en del år siden gav vi vores forkælede barn en lidt speciel julegave. Hun ønskede sig ikke rigtigt noget, da hun stort set havde alt, hvad hun drømte om.
Jeg gik i tænkeboks, og det eneste store ønske hun havde, kunne jeg ligesom ikke opfylde, nemlig en lillesøster, da det ville kræve et mirakel, med en steriliseret far og en mor uden livmoder 😉

MEN der var en løsning, nemlig et sponsorbarn fra Børnefonden, som kunne blive Lærkes lillesøster. Så jeg gik på nettet og valgte en lille pige fra Benin, Prisca til Lærke. Prisca har fødselsdag dagen før Lærke, men er 8 år yngre.

Udover at vi betaler det faste beløb til skole, vacciner og sundhedscheck til familien, har vi valgt at give den beskedne sum af 200,- to gange om året til ekstra fornødenheder til familien. Den ene sum i maj, hvor der traditionelt er tørke og dermed sult i Benin, og den anden portion i december, så de kan få lidt ekstra til årsskiftet.

Og nu sidder jeg , som sædvanligt med dårlig samvittighed over en SÅ stor taknemmelighed over et beløb, som ikke betyder noget som helst for os, men som gør en verden til forskel for dem. Vi får gerne en liste over, hvad de har brugt pengene til. Og det har været alt fra en gris til høns og hverdagsfornødenheder.

Denne gang var der købt:
1 tønde majs
6 meter stof
1 par sko
og 4 kilo ris

Og taknemmeligheden for gaven til dem er dyb, de takker og velsigner os. Og jeg sidder med en dårlig smag over, at have købt aflad for et meget lille beløb.

Selvom jeg jo også ved, at jeg gør en forskel for lige den familie….. Kender I det?

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Kong Mor
    apr 19, 2012 @ 10:10:17

    Ja. Det er dejligt at mærke at man gør en forskel. Det som bliver usmagelig er når man soler sig i det. Og det synes jeg bestemt ikke du gør. Men det er svært at håndtere at man er så vigtig for nogen. På den anden side synes jeg helt klart man har en forpligtelse – såfremt man har overskud (mentalt eller økonomisk) at dele ud af det og ikke nærigt holde det for sig selv..

    Svar

    • helleq
      apr 20, 2012 @ 09:05:59

      Jeg synes jo, at vi gør for lidt, men ved også, at uanset hvor meget man gør, så kunne man altid tage en tørn mere…. f.eks som indsamler, frivillig osv.

      Svar

Skriv et svar

