En film, der gjorde indtryk

Da vi kpm hjem i går aftes efter nogle timers indsats, skyndte jeg mig at lave med ( en æggekage med hamburgrug, lidt røget skinke og forårsløg), og så havde vi en rest tunmousse fra dagen før, der også skulle spises. Så i løbet af et kvarter var maden klar og på bordet, og vi kunne slappe af og lade op på den sidste friaften.

Og vi landede på TV2 film, der viste en dansk komedie – jeg tror den hed Old Boys, en af de lette lidt søde og sjove film, som vi er så gode til at producere i Danmark. Men det var nu ikke den, der gjorde, at min tid foran tv-et blev særlig…

For bagefter kom Thomas Vinterbergs Submarino. Jeg anede ikke hvad den handlede om. Troede at det måske havde noget med militær, eller ubåde at gøre.
Men der fik jeg mig en stor overraskelse. For det var en film om samfundets bagside, om ar der gives børn, og som de tager med videre igennem deres opvækst. Om liv, der er skæve, druk, herberger og stofmisbrug. Men også en film om kærlighed og venskab på trods….

Efterfølgende har jeg fundet ud af at submarino er en torturmetode, hvor man holder offerets hoved under vand til det næsten drukner….. Og disse to brødre er fastholdte på grund af traumer fra barndommen. Man kommer til at holde af brødrene, føle deres smerte og forstå deres handlinger, selvom de ikke er legale. Og det er en kunst at få os til at føle med dem på bagsiden af samfundet.

En stærk film, der fik tårene frem hos mig. Og som fuldt forståeligt vandt en del priser da den udkom.

Så har du ikke set den allerede, så hold øje med tv-programmerne og se den, når muligheden kommer.

Filmen er baseret på romanen Submarino af Jonas T. Bengtsson, som jeg er sikker på, vil være at finde på mine boghylder inden længe.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Marianne
    Apr 11, 2012 @ 10:16:20

    DU HAR TABT DIG FLOT. Holder du dig til max 2 æggeblommer om ugen. Har jeg ikke gjort. Kuren er tolket meget forskelligt. Jeg har den fra hendes verden. I første fase må man her spise alt protein man vil, maget. Lige til man er mæt. Man bliver hurtigt mæt.
    Nogle steder er der også restritioner på mejeri produkter. Det gør jeg ikke.Jeg er på kuren, synes det går trægt med vægttab. Startede op sidste år, men der skete ikke meget på 1 måned. Opgav. Er startet for 2 uger siden igen. Føler dog ikke sult. Kan knibe med at spise grøntsager når jeg må hver anden dag. Jeg fræser ikke rundt og dyrker motion, har et job i kantine, så jeg får rørt mig. Har dog invisteret i en hullahopring 1,7 kg. Fik den igang for alvor 2.påske dag. Sjov motion. Held og lykke til dig med dit vægttab.

    Svar

    • helleq
      Apr 12, 2012 @ 09:33:45

      Hej Marianne. Ja, jeg er også tilfreds med mit vægttab, og er glad for at jeg endeligt fik taget mig sammen🙂
      Jeg bruger alle de æg jeg har lyst til på en uge, men jeg har heller ingen problemer med kolesteroltallet, fik det lige målt til 4,3( og med mest af det gode), og så betyder det ikke noget om man spiser mange æg. Vi bruger mindst en bakke om ugen, os tre. Foruden æggehvider.
      Jeg tror, at man skal finde den motion man synes bedst om og kan lide at udøve, ellers går man kold i motionen. Jeg har et stillesiddende job, og er derfor nødt til at motionere ekstra, for det er ikke mange skridt jeg går i løbet af en dag – jo op på første og ned i stueetagen igen til frokost og så op igen🙂 – men jeg bruger da trapperne🙂
      Har du prøvet med en skridttæller ? For at se om du når de anbefalede skridt pr dag? Det kunne være en god idé og måske også give dig god samvittighed over at du ikke motionerer oveni.

      Jeg har det også lidt lemfældigt med hensyn til mængder. Jeg spiser f.eks mere klid på proteindagene og mindre på grøntsagsdagene, men i det store hele går det jo nok op🙂 – jeg gider ikke være så striks mht. hvad jeg må og ikke- og hvis jeg har lyst til en æske gajol, så spiser jeg dem!! Naturligvis sukkerfrie, men så falder jeg ikke i…..

      Held og lykke til dig med både hullahopring og vægttab🙂

      Svar

  2. Marianne
    Apr 17, 2012 @ 12:01:00

    TAKKER.

    Svar

Skriv et svar

