Blomkålspizza a la dukan

Jeg var faldet over en opskrift på blomkålspizza på nettet, og havde besluttet mig for, at den med få variationer kunne tilpasses min kur, og i går testede vi den så. Vi var fire, da storebror var hjemme, og den blev godkendt af alle.

Blomkålspizza til 4 personer
Bunden:
1 stort blomkål
4 spsk havreklid
2 æg
1 bøtte æggehvide
½ pakke flødeost light ( linessas)
2 tsk salt, ½ peber
1 spsk oregano
evt ostepulver

Fyld kan f.eks være:
tomatpure
1 stor rød peber i strimler
1 løg i strimler
1 pakke skinke light
4 kyllingepølser
hakket stegt oksekød med hvidløg
1 pakke kalkunstrimler
revet ost eller mozarella light i små tern

Start med at tænde ovnen på 225 grader. Skær blomkålen i mindre stykker og blend den fint. Hæld den i en stor skål og tilsæt de andre ingredienser til dejen. Rør godt sammen og hæld massen over på en stor bagepapirbelagt bradepande. Pres den godt sammen og fordel den jævnt. Bag bunden i cirka 15 minutter ved de 225 grader. Den skal begynde at blive gylden på toppen.
Tag nu bunden ud og fordel fyldet på, og sæt pizzaen ind i ovenen igen,til osten er gyldenbrun. Server pizzaen med chilli, en god dressing af skyr rørt med dit yndlingskrydderipulver og evt ekstra oregano/pizzakrydderi.

Vi blev MEGET mætte af portionen, og alle syntes om smagen. Bunden bliver ikke lige så fast som ordinær pizzabund, men den smuldrer heller ikke, når man spiser den.
Prøv den en dag, hvor du synes der skal lidt flere grøntsager til🙂

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Kirsten
    Mar 29, 2012 @ 11:03:17

    Lyder som sædvanligt interessant og skal da afprøves!
    Vi kan ikke få æg delt i blomme og hvide i Finland – Så fremmelige er de ikke eller også vil de bare påstå at der ikke findes Salmonelle her….
    Hvor meget æggehvide er der i et bæger? Altså fra hvor mange æg skal man tage hviderne? Eller kan man bruge hele ægget (som så giver flere kalorier går jeg ud fra)?

    Svar

    • helleq
      Mar 29, 2012 @ 11:49:37

      Der er 1½ æggehvide i et bæger, men jeg tror bare at du skal tage tre æg i stedet for, og det drejer sig faktisk kun om cirka 50 kalorier ekstra, så det er ikke så galt🙂
      Den oprindelige opskrift var også med hele æg, mener jeg, jeg er bare i vanen med at bruge æggehvider, som jeg bruger masser af i hverdagen.
      Du skal prøve at lave den, den smager ikke af kål, som jeg ellers frygtede lidt. Jo lidt, men ikke så man siger advr…. kålbund…🙂

      Svar

Skriv et svar

