Græsk kylling med tilbehør, p + v

Jeg har haft vagt i denne uge, og den tager man hjemmefra, så på vagtuger er der mulighed for simremad, eftersom jeg lander derhjemme klokken halv fire. Så denne uge har p+v dagene stået på gammeldags oksesteg med rodfrugtemos og surt, og flæskesteg ( kamsteg) med sovs, sukkerfri rødkål/asier og en mos af persillerod/pastinak/jordskok. Og i dag står den på græske kyllinger med porrer a la greque og tzatiki.
Og det er nem mad at pakke sammen og bringe ned til vores Svendborg-residens, som jeg kører ned til, når min vagt slutter her klokken seks, når børserne er lukket.

Grækerkylling
2 ferske kyllinger
½ frisk tomat
1 helfedshvidløg
2 tsk græsk krydderiblanding
1 spsk frisk persille
1 tsk salt
1 knsp peber
2 spsk skyr/fromagefrais

Klip kyllingerne over i halve og blend derefter alle de andre ingredienser sammen til en pasta, der smøres hen over de halve kyllinger. Steg dem i ovnen ved 200 grader i ca 50 min.

Serveres med:

Porrer a la greque
2-3 store porrer i ca 3 cm stykker
1½ tomat i sbåde
2 helfedshvidløg groft hakket
1 peberfrugt i grove tern
½ citron
græsk krydderiblanding – ca 1 spsk
1 bøtte frisk persille ( gem det halve til drys til sidst)
1 dl hvidvin (eller halvt vin/boullion og 1 spsk vineddike)
salt/peber
Bland det hele i en gryde og lad det simre ca 20 minutter. Øs op og drys det sidste persille på

Tzatiki
1 agurk
½ squash ( giver god struktur)
2½ dl skyr
2 fed hvidløg
salt-peber
evt tzatikikrydderi og lidt persille

riv agurk og squash på det grove rivejern og drys ½ tsk salt på. Mens det trækker, så rør tzatiki med knust hvidløg og peber. Knug væden ud af agurk/squash og rør det i dressingen. Lad trække til kyllingen er klar og server med et drys frisk persille på.

Her dufter :p og jeg glæder mig til at maden er klar og vagten slut:9

Skriv et svar

