Det lille ..min.. der gør en forskel

Jeg har egentligt aldrig tænkt over brugen af min, før vi på et tidspunkt var sammen med en ældre ungkarl, der snakkede om, at han havde været hjemme hos mor for at spise. Og jeg studsede over det, fordi han bare sagde mor, og ikke “min mor”, som jeg ville have gjort, når jeg omtalte hende overfor andre mennesker.

Der er kun to mennesker, hvor jeg ville omtale min mor, som mor for ( hvis jeg havde haft en mor, altså) , og det er til min far og min bror, fordi det er sådan en lukket cirkel. Ikke engang Jens eller børnene ville jeg bruge far overfor, men sige MIN far.

Jeg kom til at tænke over det, og med et lidt skævt grin, da jeg hentede Jeppe den anden dag. Hans telefon ringede, og han tog den, hvorefter han sagde …”Jeg sidder lige i bilen sammen med mor og er på vej hjem”. Hvilket efter samtalen fik mig til at konkludere, at det måtte være Emil eller hans far, som han havde snakket med.

Det VAR Emil, men så fortalte Jeppe mig, at det havde det altså ikke nødvendigvis været, for han var flere gange blevet korrekset i sin gymnasieklasse, når han sagde MIN mor- for deromme går jeg under betegnelsen MOR! Og Jeppe bliver rettet, hvis han påberåber sig retten til “min mor”….

Sådan er det, når man bliver “adopteret” som mor til en flok unge mennesker 🙂

Hilsen Mor

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Kirsten
    feb 22, 2012 @ 12:30:36

    Jeg har det på samme måde med “min” – kan ikke få mig til at sige kun “mor” men siger altid “min mor”. Syntes at det er noget meget indenfor familien at omtale uden “min”. Men ved godt at rigtig mange ikke bruger “min”….

    Svar

    • helleq
      feb 22, 2012 @ 14:13:46

      Jeg synes, at det lyder helt skævt, når man undlader “min”, og ser det også mere som et kælenavn, at Jeppes venner kalder mig mor i stedet for Helle 🙂

      Svar

Skriv et svar

