En gourmets oplevelser, cirka

Ja, vi skulle for første gang i livet bare være os to gamle nisser til nytår, så jeg havde besluttet, at vi naturligvis skulle råæde.. eller nej, spise en masse gourmetmad, så menuen bestod af:

Forret:
½ grillet hummer
rejer med tomatiseret aeoli
foie gras med syltet asie
en portion hummerhalesuppe- smagt til med fløde og sherry
ciabattabrød, smør og champagne – vi delte en hel flaske til forretten

Hovedret:
Krondyrfilet med
en stor oste/hvidløgsfyldt champignon
sukkerærter og harricot verts
kartoffeltimbale
waldorfsalat
appelsingele i egen skal
chips
og en god vildtsauce af skyen fra krondyret
Rødvin til. Vi delte næsten en flaske🙂

Dessert
Sne med råcreme
og måske is?

Og det VAR lækkert.
Rejerne var som rejer er, og min aeoli blev god.
Hummeren?! Tjoeh, sidste år havde jeg grillet små jomfruhummere, der faktisk var en del billigere, og som smagte mindst lige så godt. Så den skipper vi nok en anden gang
Suppen blev fin- og som den slags skal være.
Foie gras- jeg havde to dåser i mit køleskab, indkøbt sidste år i Budapest sammen med Belugakaviaren, som vi spiste sidste nytår. Så nu stod den på foie gras med en skive syltet asie til. Det smager sgu godt, men vi var begge enige om, at hvis man i stedet tog en dåse Fåborg-dåseleverpostej, og kaldte den foie gras, ville meget få kunne smage forskellen. Men da vi begge faktisk godt kan lide Fåborgleverpostej, så røg den ned med glæde🙂

Hovedretten blev perfekt- ikke mindre. Appelsinerne havde jeg lavet samtidigt med desserten om formiddagen, da jeg alligevel stod og rodede med husblas. De er det bedste pift til vildt. Og så ser det godt ud at servere kvarte appelsiner med gele indeni. Waldorfsalaten havde trukket perfekt længe og havde alle smagsstroferne, uden at sellerien dominerede for meget. Kødet, som jeg havde smurt med lidt hjemmelavet paradisæblegele,enebær og salt kværnet sammen, tilsat lidt revet roquefordost og slutteligt dækket med lufttørret skinke, var perfekt stegt- rosa, saftigt og mørt ( ½ kilo fik 25 minutter i ovnen).
Sovsen blev ligeledes tilsat lidt gele, enebær, roqurford, balsamico, fløde og et nip sukker. Og den smagte himmelsk.
Svampene var perfekte- osten var gylden og smeltet og hvidløget gav lidt bid. Kartoflerne som var skåret papirstyndt på mit mandolinjern og derefter taglagt og smurt mellem hvert lag med først smør og hvidløg smeltet sammen og derefter fløde, og derefter bagt i 45 minutter gav en god base. Og bønner og ærter gjorde det grønne indslag.

Lækkert- faktisk så lækkert at vi ikke kunne spise desserten!!!

Så den fik vi først til midnat, da vi atter kunne presse lidt mad ned igen. Og kun fromagen, da vi kun havde plads til lidt.

Og is kan gemmes til en anden gang, hvor der må syndes lidt- så det er vel udemærket?

En flaske champagne mere og et stykke kransekage fuldendte en god stille aften🙂

Velbekomme jer og godt nytår herfra

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Kong Mor
    Jan 03, 2012 @ 07:24:30

    Mums en lækker menu!
    Men altså foie gras fra en bananrepublik?? NU holder I🙂 Og den ægte vare smager afgjort ikke som Fåborgleverpostej😀 Jeg burde sende dig en smagsprøve.

    Jeg kan slet ikke med husblas – jeg kan ikke tælle alle de gange jeg har prøvet – og det bare går i fisk.

    Men det lyder fantastisk! Kan godt forstå I ikke kunne spise dessert med det samme.
    Godt nytår!!

    Svar

    • helleq
      Jan 03, 2012 @ 21:49:29

      Æhhh, læste i en artikel, at 90 % af Ungarns produktion blev eksporteret til Frankrig, hvor den blev blandet med den franske foie gras…..
      Men jeg kunne nu også godt tænke mig at smage den franske🙂

      Jeres menu lød også fantastisk🙂
      Husker du at lade den trække i mindst fem minutter? Husblassen, altså. Og så smelt den i mikroovnen – femten sekunder, så er den smeltet men ikke kogende, bland den så i lidt væske, så går det aldrig galt. Problemet er, når den er for varm og kommer i noget koldt i for stor mængde. Tynd stråle ned i væsken og derefter videre i det der skal stivnes, så går det🙂

      Svar

  2. Kong Mor
    Jan 04, 2012 @ 10:45:21

    DET lyder grumt – den artikel har jeg heldigvis ikke læst!
    Men da vi her i huset kun spiser hele foie gras’er stifter jeg nok ikke bekendtskab med den ungarske!!
    80% af fransk foie gras får du mig heller ikke til at spise – men de sidste 20😉 mums!!
    Jeg må tage noget med hjem og så kan du jo få en smagsprøve når vi nu er naboer.. Eller sådan noget dernede på sy’fyn.
    (tænk nu hvis vi kender hinanden??)

    Jeg er simpelthen holdt OP med at lave ting med husblas, jeg tror jeg har prøvet alt da jeg gav op. Men jeg vil prøve igen.. med dine råd in mente..

    Svar

Skriv et svar

