Julen er hjerternes fest, eller?

Åh, jeg kom hjkem i går, dybt frustreret, ked af det og med den evindelige dårlige samvittighed blandet med en enorm vrede. Hele det negative følelsesregister var i spil.

Og hvorfor?

Jo, jeg havde været forbi min far og hans kæreste med julegaver.
Ankom med gaver til dem begge, hvorefter min far surt kom med en svada om, at han ikke gad det med at købe julegaver til mine unger, og aldrig havde gidet det!!! Og at de “kraftedeme ikke fik noget af ham nogensinde mere”!

Og atjeg godt kunne lade være med at komme med gaver til ham!!!
Alt imens at hans kæreste forgæves forsøgte at glatte ud…

Det skal siges, at jeg de sidste ti år har fået penge af ham, som jeg så har konverteret til gaver – eller at vi har fået en kuvert hver med 200,- hver juleaften. Så det store besvær har han nu aldrig haft med hensyn til gaver.

Nå, men forsøgte at holde en samtale i gang på trods af den negative stemning, og spurgte til deres jul. Vi har gennem de sidste 30 år haft holdt skiftevis jul med min og Jens’ familie og i år er det Jens’ families år, så jeg havde en klar forventning om, at de skulle holde juleaften sammen med kærestens datter og børnebørn.
Men ak, jeg rodede i gløderne nu- for det viste sig, at datteren, der er nyskilt, bor i en så lille lejlighed, at hun ikke kan have juletræ- og det skal man jo med et femårs barn. Så datterne havde spurgt, om de ikke kunne holde det hos min far og hendes mor, der jo trods alt bor i en mellemstor villa.
Men SÅ stejlede min sure far. Han ville “kraftedeme ikke have et juletræ- og ungen havde jo tre steder med juletræer i forvejen”!!! Så det måtte være RIGELIGT!! Der var INGEN som helst forståelse for, at et femårigt barn ville have juletræ med lys og julesang på en juleaften. Så enden på det hele blev, at datteren sendte den lille søn med sin far op til hans familie i Århus, den ældste søn (der er tyve) valgte at tage hen til sin far, og datteren meldte sig til at hjælpe som frivillig ved hjemløses jul.

Og min far og kæresten skulle så sidde alene, hvilket hun lød SÅ ked af. Og først da lagde jeg mærke til, at der slet ikke var så meget som et hjerte eller grangren i hele huset.
Tænk sig at en enkelt mavesur person kan ødelægge julen for så mange mennesker!

Og det værste er næsten, at det er min far, der er så afstumpet og fuldstændigt u-empatisk. Jeg er flov over mine gener lige nu.

Nå, men sagde tak for kaffe og begyndte at gå ud og tage overtøj på, da min far surt hev sin pung op, og gav mig 800 kr med disse ord. “Ja, det er så mine sidste penge, og der er ikke noget til Lærke, for hun fik 200$ da hun rejste, og det må være nok – og komer deres fætter forbi og tror at han får noget, så kan han tro om igen”!!!

Tog, på trods af et skrigende rødt raseri indeni imod pengene, og besluttede følgende:
At sørge for at alle fire børn for sidste gang får en gave- dvs. køber til både Emil, Jeppe, Lærke og thor ( Jens og mig er jo fuldstændigt ligeglade med om vi får noget), men informerer dem samtidigt om hans uanstændige opførsel, så de kan overveje, hvorvidt de gider at holde fødselsdag med ham som gæst fremover.

Og det værste – jeg har sgu stadigt- på trods af opførslen dårlig samvittighed over at jeg ikke inviterede dem herned. Hvilket vel heldigvis tyder lidt på at mine gener nok ikke er så skadede. Er det mig, der er for hyperfølsom, eller ER det en opførsel man bare kan forvente og efterfølgende leve med?

God jul derude.

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Kong Mor
    dec 23, 2011 @ 21:09:06

    Åhh altså.. Sikke noget.

    Det er synd for hans kæreste.. Men sure gamle mænd er der nu nok af. Jeg kender indtil flere på Fyn.. Jeg ville nok ikke have taget imod hans penge – jeg ville da ikke stjæle dem fra ham.

    Min mor er af den mening at man BØR invitere alle til jul.. også selvom det er en pestilens. Jeg er ikke enig med hende. Mit liv er for kort til dårlige jule.

    Hvis du havde lyst til at invitere ham – skulle du gøre det – men hvordan bliver julen så ikke lige?? Er han lige så sur altid?

    Stakkels dig og dumme dårlige samvittighed..

    Svar

    • helleq
      dec 25, 2011 @ 20:37:32

      Jeg bed tænderne sammen og lod være med at invitere dem! Og vi havde en absolut god, hyggelig, afslappet og dejlig aften, hvor vi bare gjorde hvad vi alle fire havde lyst til, og hvor vi havde Lærke med på skype i et par timer 🙂

      Og han er næsten altid sur og negativ, så jeg burde være vant til det… Det rammer bare så hårdt, fordi det er ens nærmeste, og fordi der egentligt er så få nærmeste.

      God jul til dig nede i det eksotiske land 🙂

      Svar

  2. Styx
    dec 26, 2011 @ 22:59:05

    Det er trist, og en sørgelig historie, men husk, at kan du se det triste, fortæller det at du er på den anden side 🙂
    Kender følelsen, og tror at den viden fortæller noget om en selv.

    Svar

    • helleq
      dec 26, 2011 @ 23:07:54

      Jeg håber i hvert fald, at jeg ikke giver det samme videre til mine børn, og er – og har altid været- meget bevidst om at bryde “den negative arv”.

      Svar

Skriv et svar

