Status efter 3 uger med Dukan

Status er, at jeg efter 3 uger med Dukan har tabt mig hele 4,7 kilo, uden at have været sulten på noget tidspunkt.

Har det været svært? Tjooe.. Jeg har en alt for god frokostordning på min arbejdsplads, og nogle dage kan det da være svært at hente sin hytteost i køleskabet, finde noget æg, røget filet og roastbeef til og så se sine kollegaer mæske sig i ens livretter. I dag stod den f.eks på pariserbøffer, men da jeg ikke var helt sikker på fedtprocenten i kødet, måtte jeg stå over. Øv! Men jeg må se om jeg kan lave en variant selv med dukanbrød under i stedet for toast.
Og ostene- det er også svært, men i fredags undlod jeg at spise andet end en portion youghurt derhjemme, og så tog jeg et stykke knækbrød med, som jeg spiste med en skive ost på til fredagsmorgenmaden. Og basserne gider jeg alligevel ikke.

Jeg bruger flere penge på mad, det er ikke en kur for fattigrøve, hvis man vil have ordentligt og fedtfattigt kød. Og kød er altså dyrere end grøntsager. Til gengæld spiser vi jo hverken slik eller chips eller smør og andet af den slags, så der sparer vi jo i den anden ende. Og så spiser vi også meget kød på p+v-dagene, hvad vi ikke behøver at gøre. Men det smager jo godt, sådan noget kød🙂

Sjovt nok er det junior, der rykker allermest ned i vægt. Han har nu tabt 6,1 kilo, på trods af at han også er den eneste af os, der spiser normalt knækbrød ( han gider ikke det jeg bager).Så jeg sørger for at købe 100% rugknækbrød til ham i stedet for, og så bager jeg pandekager med klid og det friske brød, som han også godt kan lide, så han mangler ikke klidmængderne.

Min mave har bedret sig helt fantastisk. Og hvad det så er i min gamle kost, som je ikke har kunnet tåle – det aner jeg ikke. Og jeg skal stadigt til udredning for det her i løbet af den næste måned. Men det er bare så rart, IKKE at have mavepine🙂

Jeg synes jo det er sjovt at finde på opskrifter, der holder sig indenfor kurens rammer, og har masser af tanker om, hvad jeg skal lege med. Så der kommer med garanti mange flere opskrifter på banen🙂

Og jeg kan fornemme, at jeg har tabt mig. Uden dog at kunne præcisere det. Og når man har tabt fem kilo, så kommer de jo et eller andet sted fra …..

Livet er skønt!

6 kommentarer (+add yours?)

  1. Kirsten
    Nov 22, 2011 @ 08:49:05

    Jeg synes at det er et imponerende vægttab og håber at du vil holde ud – er sikker på at din mave vil blive helt problemfri når du spiser sundt. Det er ikke billigt at spise sundt – det er jo ikke uden grund at fejlernæring oftest ses hos mindre priviligerede familier hvor man mest lever af pasta med ketchup som mætter godt men ikke giver ordentlig ernærning og hvor der ikke er råd til for meget grønt eller frugt. Tankevækkende ikke?
    De der klidpandekager, er det noget du tror kan være godt for min datter som skal tabe sig? Hun har tabt 1,2 kilo på 10 dage og er lykkelig! Kan jeg mon få opskriften for så kan jeg jo bruge dem som et rart indslag i frokosten med noget kødsovs eller lignende indeni?

    Svar

    • helleq
      Nov 23, 2011 @ 14:09:31

      Hej Kirsten

      Ja, du har ret i det med de fattige familer. Så derfor håber jeg også lidt, at man skruer mere op for afgifterne på det usunde og modvirker det ved at sælge de sunde ting uden moms. Det kunne hjælpe lidt.

      Pandekagerne bager jeg på min lille pande, og de laves af (ca.- jeg laver dem bare på slump) 2 æg, 2 bægre æggehvide, 1½ dl minimælk, 2 spsk maizena, 5-6 spsk havreklid, lidt salt. Bages de tykke, kan de bruges som en slags pizzabund og er de tynde, kan de rulles om noget kød/grønt. De er ret proteinrige og fiberrige, og er derfor meget fornuftige🙂

      Det er super at din datter formår at tabe sig, men det betyder pgså meget at du står bag hende. Og kan hun bare vokse uden at tage på i en periode, er det jo også et vægttab, da hun vel er i voksealderen endnu?

      God fornøjelse med pandekagebagningen🙂

      Svar

  2. Julie
    Nov 22, 2011 @ 23:01:01

    Hej Helle,
    Fedt med de næsten 5kg! Der er sgu ikke noget bedre end at stige op på vægten, og se at man har tabt sig! Jeg rundede selv -3kg i dag!
    Har du set noget revet ost, man må få nogle steder? Jeg manglede det lidt på min lasagne i dag🙂. Jeg led meget af ondt i maven og til tider diarre, før jeg startede på kuren – det mærker jeg intet til mere. Det er altså fantastisk!
    Og nej, det er ikke en billig kur – men jeg er altså på SU, og får det til at løbe rundt alligevel. Vi sparer også en del på at undvære slik, chips osv. og faktisk også på grøntsager – for nu køber jeg ikke mere, end jeg VED at jeg kan nå at spise det!🙂.
    Bliv bare ved med opskrifterne, det er dejligt med lidt inspiration!
    Hov, hvis I er til pikant ost, og så noget – så laver Levevis en med kun 3% i🙂

    Svar

    • helleq
      Nov 23, 2011 @ 14:33:45

      Hej Julie
      Nåede faktisk de fem kilo i morges, og var SÅ glad, da jeg steg af vægten. Og dine tre er da også ret seje, taget i betragtning af hjemmebesøg. Jeg har faktisk kørt meget strikst efter Dukan- dog med et konstant udfald. Jeg bruger nok en ekstra ekstra om dagen på min store last lakrids. Spiser enten en pakke sukkerfrie lakridser, nogle nellie dellies eller nogle sukkerfrie bolscher fra Isis hver dag, men så kan jeg også klare alle andre fristelser🙂

      Er din kæreste også med på kur, eller skal du klare det alene? Jeg tror at vi har det så nemt, fordi vi alle tre er enige om, at nu er det bare sådan!
      Jeg køber stadigvæk for mange grøntsager, og måtte så sent som i dag smide noget salat og broccoli ud. Til gengæld bruger jeg enten kødresterne eller fryser dem ned i tern til noget biksemad/pizza eller andet. Så der smider vi ikke noget ud. Men jeg er stadig i vanen med at være en familie på fem, i stedet for de tre som vi faktisk kun er.

      Jeg elsker pikantost, så tak for det🙂 Vi køber cheasys 6% ost, og så har jeg revet af den, når vi har lavet pizza ( det skal vi forresten have i aften), men du kan også få en med lidt lavere fedt%, nemlig en 5% skiveost af Coops eget mærke. Jeg fandt den i kvickly. Det er nok den magreste. Og så snyder jeg mht lasagne og lignende. Jeg køber en 4% mornaysovs, og siger til mig selv at den er lavet af meget mager mælk og mindre mager ost, og at de fire % er lovlige og så bare tæller for ekstra den dag. Den er nok lidt på kanten, men eftersom du må spise kød med op til 7%, så går det nok. Ellers er det en mulighed at købe ostekrydderipulver i krydderiposer. Det er det samme som de bruger i industrien til at give ostepops smag med. De har det i vores lokale bazar, og vel nok andre steder hvor de har krydderier.

      God fornøjelse med din kur- nej livsstilsændring. Jeg følger din blog🙂

      Svar

  3. Julie
    Nov 23, 2011 @ 19:56:33

    Jeg er alene på kur, fordi min kæreste er lidt sær mht. mad😀. Åh, jeg kan godt huske at min mor havde de samme problemer da mine søstre flyttede hjemmefra! Jeg må ud og kigge efter ost, snarest muligt😀 Jeg har en svaghed for mornay sovs, så det tør jeg ikke købe, hehe! Jeg vil da helt sikkert kigge efter ostekrydderi, anede slet ikke sådan noget fandtes!

    Svar

    • helleq
      Nov 24, 2011 @ 11:08:57

      Jeg kan lige finde mærket på dem, der laver ostekrydderiet, så kan det måsske bestilles på nettet?! De laver også baconkrydderi og andet godt🙂
      Og det koster en tier for en pose af god størrelse🙂
      Til gengæld har jeg ledt efter små flasker med kokosessens – havde tidligere noget som DDV lavede, men synes ikke det lige kan findes mere. Hvilket er lidt ærgerligt, da kokossmag kan peppe enhver karryret op🙂
      Synes det er sejt, at du klarer det alene, uden at din kæreste er med. Jeg ville ikke kunne styre at have to slags mad i køleskabet eller på bordet. For så ville jeg være fristet til liiiige at bruge lidt af mayonaisen til rygeosten osv. Så det er rigtig godt, at vi alle tre er på kuren.

      Svar

Skriv et svar

