P+V dag, Kødgryde med grov mos

Selvom man har p + v dag, kan man jo godt spise en masse kød, og det gjorde vi i går. Onsdag er ALTID den dag vi får besøg af vores ældste, der er flyttet hjemmefra, og det er maden tit planlagt efter.

Og han elsker kød – og kartofler. Så til ham lavede jeg almindelig kartoffelmos – men han spiste nu også af den grove mos jeg havde lavet. Og kødgryde – det er et spejderfænomen. Når ungerne har været på tur har den altid stået på kødgryde bestående af kød, bacon, pølser og fløde. Lidt klamt og meget fedende 🙂 Jeg lavede den nu i en lidt anden variant:

Kødgryde til 4-5 pers
800 g skært okse ( jeg slicede en culottesteg og fjernede al fedt og sener)
350 g skært skinkekød
1 pakke røget skinke( eller røget mørbrad)
1 løg
1 snittet porre
½ l vand
boullion/salt/peber efter smag
6 knuste enebær ( stød dem i en morter sammen med 1 tsk salt, så kan man pulverisere dem)
1 bæger blendethytteost
lidt maizena til jævning

Svits løg og “bacon” i en stoor gryde, og tilsæt kødet over et par omgange, så det ikke “koger”.Tilsæt porre, enebær og hæld vand over så det dækker. Lad simre et par timer ( tilsæt mere vand, hvis det damper af)og tilsæt så den blendede hytteost, smag til med enebær, boullion salt og peber og jævn sovsen lidt.

Server med grov mos til.
Brugsen har lige pt. tilbud på alle de grove grøntsager, så jeg havde lidt af det hele.

Grov mos ( alt skal ternes groft)
½ hokkaidogræskar( skrællet eller uskrællet – jeg skræller det groveste)
1/4 selleri
1 porre
1 stor gulerod
1 persillerod
1 pastinak
4 store jordskokker eller 8 almindelige ( havde en pose med de største jordskokker jeg nogensinde har købt)
½ bøtte “flødeost” 0,2% fra Lidl
salt, peber
Kog grøntsagerne i ca 15 minutter og blend dem med håndmixeren sammen med osten. Smag til med salt og peber.

Jeg undlod at komme kyllingepølser i, men ellers må vi jo gerne bruge pølse i cruisefasen. Og coctailpølserne fra Robert kunne være et godt bud. Jeg mener, at de kun indeholder 6% fedt.

Vægten- den er faldet lidt på trods af grovædning i går, så det går støt og roligt fremad 🙂

Skriv et svar

