En lille reklame for Lidl og gullashsuppe

Når man er på jagt efter varer med lave fedtprocenter, har man efterhånden overblik over light og ultralight produkter.

Jeg har tidligere skrevet om, at Lidls hytteost light kun har 0,2% fedt, hvilket er langt under de andre mærker. Men i går faldt jeg over deres creme-ost, som de kalder den. Flødeost er det jo ikke ligefrem, da fedtprocenten er på 0,2. 60 kcal pr 100 gram, så det er bare at spise løs af den. Og proteinindholdet er også relativt højt.
Den må prøves i varme retter på proteindage som alternativ til den blendede hytteost.

Jeg har altid haft et ret ambivalent forhold til hytteost – er jeg den eneste der synes, at det ligner babygylp? Så at de kan blendes ud er en fordel, hvis det skal bruges i mad. Så er det en fin erstatning for fløde.

Jeg lavede forresten gullashsuppe med blendet hytteost på en af proteindagene. Jeg havde kogt et stykke nakke fra en ko i nogle timer sammen med selleri, løg og porre. Kølede suppen og fjernede den smule fedt der var. Pillede kødet fra nakken og siede suppen, så det bare var en ren kraftsuppe. Svitsede et løg og to fed hvidløg i 1 spsk colemans sennepspulver og kom kødet tilbage i gryden. Tilsatte 2 spsk tomatpure, hakket chilli og så simrede suppen i ti minutter. Kødet var jo mørt. Tilsatte et blendet bæger hytteost. Smagte den til med chillipulver, ekstra sennep, salt og peber.
Den smagte som gullashsuppe bør smage og er en god proteinsuppe.

8 kommentarer (+add yours?)

  1. Tina Tut
    Nov 15, 2011 @ 20:44:12

    Uhh … Helle, den suppe må jeg da vist hellere prøve, lyder super lækkert og hot, nu hvor det bare er blevet rigtig tisse koldt😉

    Hvordan går det med vægten?

    Jeg havde stor fødselsdags weekend med brunch lørdag formiddag efterfulgt af gourme tøse-slå-håret-løs-fødselsdagsfest om aftenen hvor kuren blev til sidesat i lidt for voldsomt grad. Jeg drak ikke men ellers fik den på alle tangenter – puha, det var hårdt at stå op til rene proteiner søndag morgen. Jeg klarede den dog og hænger stadig i, selvom det gav bagslag på vægten.

    Fredag skal jeg igen kontrol vejes hos min læge,så jeg håber på at det er rettet op og lidt mere til, til den tid.

    Du skal virkelig have ros for de gode opskrifter, jeg suger det hele til mig😉

    TT

    Svar

    • helleq
      Nov 16, 2011 @ 10:32:47

      Hej TT

      Tak for dine søde ord, så er det at man lige gider at skrive opskrifter ind som andet end en memo til sig selv🙂
      Og ja, suppe er altid godt på en kølig dag ( bare det ikke er gammeldags klar suppe, som jeg ikke gider ) , og så fylder det så gdt i maven.

      Og tillykke med fødselsdagen, det lyder enormt hyggeligt med sådan en pige-tøse-fødselsdag – og super at du ikke drak, for alkohol er bare SÅ længe om at trække ud igen vægtmæssigt, synes jeg. Der plejer at gå fire dage uden vægttab, hvis jeg har drukket noget som helst- det er ligesom at væsken bliver bndet på en anden måde, hvis jeg drikker.

      Jeg har tabt mig lige knapt 4 kilo – og det er super, synes jeg selv, for jeg er bestemt ikke småtspisende🙂 “Drengene” derhjemme har også tabt sig henholdsvis 4 kilo ( men der er det turen til Bahamas, der har spillet ind) og junior har smidt 5,1 kilo. Det er helt fantastisk, for ingen af dem skal tabe så meget som mig.

      Jeg krydser fingre for din kontrolvejing på fredag- jeg er sikker på at du nok skal nå det🙂

      Svar

  2. Kirsten
    Nov 16, 2011 @ 12:32:55

    Jeg takker for tips – min datter skal tabe sig og det er dejligt at blive lidt inspireret. Vil straks komme Lidls hytteost i suppen i aften: Gulerod, kartoffel, rødløg, rød og gul peberfrugt, Knorr grøntsuppe fond samt røde linser for proteinerne. Men hytteost vil give lidt ekstra protein. Her i Finland kan vi få madfløde helt ned til 1-2 procent så der skal også lidt af det og så blendes det hele. Nu kan du vist kun få proteiner i øjeblikket men når du når til kulhydrater tror jeg det er en godt og sund suppe.

    Svar

    • helleq
      Nov 16, 2011 @ 13:34:10

      Kartoflerne skal jeg undlade pga stivelsen, men jeg spiser grøntsager hver anden dag – og nyder dem dobbelt, når jeg må. Men stadigt med en forholdsvis stor mængde protein til. Dagens frokost var f.eks et stykke stegt kyllingebryst uden skind og et pænt stykke laks og så blandet salat til. Og til aften står den på en næsten klassisk kødgryde med græskar-rodfrugtemos. Naturligvis med blendet hytteost i stedet for fløde og med røget mørbrad i stedet for bacon… men ellers er den det samme. Jeg har kun kunnet finde flødeagtighed ( Milda, hedder det vist) på 4% og det synes jeg er lige i overkanten.
      Til gengæld fandt jeg 100% sukkerfri ketchup i Lidl til en billig penge, den smager godt., og prisen er det halve af Beauvais’ sukkerfri ketchup. Den kan godt anbefales også.

      Svar

      • Kirsten
        Nov 17, 2011 @ 09:45:42

        Smart med den ketchup – den skal jeg have!!
        Og suppen blev rigtig vellykket, fandt fuldkornsflutes til som man selv lige skal bage færdige. Datteren fik resten af suppen med i skole til frokost. Jeg overdrev vist også i går med fløden, kan også kun få den med 4 procent, men det er også ok for jeg brugte kun ½ dl.
        Så hele familien nyder godt af noget sund mad…..

      • helleq
        Nov 17, 2011 @ 10:25:35

        Jeg synes også at man sommetider skal vægte smagen og så nøjes med mindre af det gode – og som du selv skriver så er ½ dl ikke særligt meget og effekten af den halve deciliter er større end hvis du havde brugt 4 dl minimælk, der så havde ramt det samme fedtindholde, men ikke den samme smag.
        Lige nu forsøger vi at undgå fløden helt. For jeg har så svært ved at styre mængden hvis jeg først har fløde i huset🙂
        Og selvom man ikke alle skal tabe sig, så er sund mad jo også OK?🙂

  3. pernillepå1
    Nov 16, 2011 @ 12:57:25

    Helle jeg kan ikke finde en mailadresse til dig, kan du sende den til mig på schufri2@yahoo.dk så sender jeg lige noget med det lagersalg til dig

    Svar

Skriv et svar

