Lige til højrebenet på en P+V dag – Moussaka

Havde gået og tænkt over, at der da var retter, hvor man ikke havde hverken kartofler, ris eller pasta til, og moussaka røg straks ind på lystavlen. Det er jo 117 af varianter af moussaka, så jeg lavede nr. 118, da vi derhjemme synes, at auberginer kan blive lidt for dominerende i for store mængder. Og Jeppe spiser dem slet ikke… Lidl har en 4% mornaysovs, der kan gå når man må få extra. Den har jo ost i, men ikke mel, så vidt jeg kan læse, så jeg snuppede ½ liter af den for nemhedens skyld.
Forresten- hvis man leder efter hytteost, så har Lidl en 0,4% fedt-hytteost af mærket Linessa- og den er på tilbud til 5,- i denne uge for 250 ml. De andre mærker har enten 4% eller 1,5%.

Nå men n til opskriften( der er til 4 pers.):

Moussaka
500 g hakket oksekød 4%
1 stort løg
2 fed hvidløg
6 store tomater i tern – en dåse eller to kan nok også erstatte de friske
græsk krydderiblanding- 1 spsk ( eller oregano, mynte og timian)
1 aubergine i skiver
1 squash i skiver
1 boullionterning
balsamico og vand ( eller lidt hvidvin – jeg brugte ½ dl – man må jo få lidt som ekstra og når alkoholen er brændt af er det bare smagen der er tilbage)
salt/peber
½ l mornaysovs

Svits kød, løg og hvidløg i en sauterpande og tilsæt krydderi,boullion, balsamico/vin, vand og de ituskårne tomater og lad det koge i 5 min. Smag til med lidt salt og peber. Mens kødet svitses, snittes aubergibe og squash i tynde skiver og drysses med salt. Når kødet er færdigt med at simre, skylles salten af, og nu lægges kødet lagvist med blandingen af squash/aubergine. Til sidst hældes mornaysovsen over, og det hele bages i ca 40 min ved 180 grader. Jeg havde lavet en stor skål tzatiki til og en lille smule tomatsalat til.

Nøjj, hvor det smagte godt🙂

Skriv et svar

