NU kan der varieres, Dukan med extras i cruisefasen

Når man når cruisefasen må man lige med et meget mere end i attackfasen. Og der kommer “Extras” på, som man må få. Man må få to af dem om dagen, så NU kan der rigtigt varieres på proteindagene. Jeg har klippet listen herfra
Fedtfri (0,1%) yoghurt med frugtstykker (uden sukker!): 1,5 dl
Soya yoghurt naturel: 1,5 dl
Maizena (til at jævne sovs med): 20 g
Fedtfattig cacaopulver, fx fra Urtekram: 2 tsk
Vin (til madlavning): 3 spsk
Kyllinge/kalkunpølser: 100 g
Soyamælk: 1,5 dl
Ost (max 7% fedt): 30 g
Rabarber: 100 g
Olie og soyasauce: 1 tsk
Ekstra light Philadelphia/Buko light naturel 4%: 30 g
Den leende ko light/babybell light: 30 g
Skummetmælkspulver: 30 g

Ydermere må man få 2 spsk tomatpure ifølge den officielle side, så dem dnyttede jeg i går til en mexi-agtig suppe,lavet lidt efter samme koncept som karrysuppen.

Mexisuppe
3-400 g hakket oksekød (4% fedt)
3/4 liter vand
1 forårsløg
1 fed knust hvidløg
2 spsk tomatpure
½ chilli- eller efter smag ( jeg brgte ½ meget, meget stærk chilli)
1 spsk mexikansk blandingskrydderi ( jeg køber det som vej-selv i en lille butik i Svendborg) – men dte er næsten det samme som det krydderi man kan købe i Santa Marias krydderiposer
1 grøntsagsboullionterning
2 tsk maizena til jævning
salt/peber efter smag – plus evt et par dråber sød, det mildner suppen
1 dl blendet hytteost (1,5%)

Svits kød, løg og chilli sammen med det mexikanske krydderi, og tilsæt vand, boullion og tomatpure. Kog suppen i ca ti minutter, tilsæt den blendede hytteost og smag til med salt, peber og et par dråber sød. Hvid du synes den er for tynd, så jævn den med et par teskefulde maizena.

Vi havde vores store dreng på besøg, så vi var fire om at dele suppen som forret, og derefter fik vi nogle tillempede pandekager med hakket oksekød med chilli, løg og mexikrydderi og en hvidløgsdressing lavet af halvt fromage frais og halvt skyr med 2 fed hvidløg, salt peber og 2 tsk tzatikikrydderiblanding.
Jeg tillemper pandekagerne ved at bruge mere mælk end i opskriften og så til gengæld tilføje dem noget havreklid ( det er opskriften med æg, mælk og maizena jeg starter med). På den måde får jeg nogle pandekager med lidt mere struktur- og vi er sikre på at nå at få den klid som vi skal have.
Jeg nøjes så med en enkelt pandekage, fordi jeg får to skiver knækbrød hver dagm, og det giver de 1½ af de to skefulde klid jeg skal have.

Dejligt med variationen, og at man kan lidt mere på proteindagene. Det vil i det lange løb gøre det meget nemmere at holde sine proteindage🙂

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Pandekager
    Nov 10, 2011 @ 11:47:53

    Uhm…elsker bare mexicansk mad. Mexicanske pandekager / tortilla er bare super lækkert.
    Jeg har bare forelsket mig i stærk mad. Dette er bare en super god måde at få energi på.

    Svar

    • helleq
      Nov 10, 2011 @ 13:32:32

      Og at det så yderligere sætter forbrændingen i vejret at spise mad med chilli, det er jo bare endnu en fordel, foruden smagen🙂

      ..Havde jeg kun spist hakket oksekød med noget dressing til, havde jeg ikke spist med samme glæde, så både pandekagerne og chillien i maden er plusser, når man er på proteinkur🙂

      Svar

Skriv et svar

