Proteindag igen – suppe med kylling og hytteost og næsten forårsruller med sur-sød dressing

Ja, selvom det jo stadig ikke handler om mad, kommer der lige et par opskrifter til proteindage.
Jeg SKAL jo bare have noget mad indenbords, så suppe i alle afskygninger er en hjælp. Dagens suppe blev en kyllinge-karrysuppe, der fordi jeg havde fået fat i en meget, meget stærk chilli, blev tilsat en gang hytteost.

Kyllingekarrysuppe
3 kyllingeinderfiletter
3/4 dl vand
2 tsk gul karrypasta
3-4 cm revet ingefær
½ frisk finthakket chilli
1 dl hytteost
1 hakket forårsløg
citrongræs, lemonblade,( eller citronsaft og lidt citronskal)
1 boullionterning
soya, salt og peber efter smag
lidt maizenamel til jævning

Svits karrypastaen og tilsæt kylling (skåret i små tern) og løg. Tilsæt ingefær og chilli og hæld derefter vand og boullion ved sammen med citrongræs. Kog suppen i 5-10 minutter og blend imens hytteosten ( tag evt lidt af suppen og blend sammen med hytteosten. Tilsæt hytteost og smag suppen til med soya og citronsaft. Jævn den evt lidt, hvis du ikke vil have en for tynd suppe.

Sur-sød sovs uden sukker
Selvfølgeligt kan man lave en sådan..af:
1 dl eddike ( jeg brugte halvt almindelig og halvt vineddike)
1 dl vand
1 fed finthakket hvidløg
1 cm revet ingefær
4 tsk sukkerfri ketchup
1 tsk paprika ( for farven)
1 tsk tørret chilli
sødemiddel efter smag
½ boullionterning
peber
maizena til jævning
Kog det hele sammen ved svag varme og jævn med maizena til konsistensen er den samme som med sur-sød-sovs på flaske. Kan spises både varm og kold til kina-agtig mad 🙂

Og så bagte jeg pandekager- tilsatte ekstra mælk og og havreklid i forhold til opskriften, samt lidt salt. Og i pandekagerne fik vi 4% hakket oksekød stegt med ½ løg, og smagt til med lidt karry og soya. Det var næsten ligesom forårsruller – eller madpandekager, og med den sur-søde sovs til, var dagen reddet.

Nu fire timer efter er jeg stadig mæt, meget mæt………….Og både suppen og rullerne skal absolut spises en anden god gang 🙂

6 kommentarer (+add yours?)

  1. Tina Tut
    Nov 09, 2011 @ 23:31:36

    Hej Helleq
    Jeg vil bare lige sige at jeg er så glad for dine opskrifter – de er vildt inspirerende. Jeg gør ikke så meget ud af det men jeg er også kun mig og min datter på 22 mdr, der de fleste dage er meget småt spisende, så udvalget bliver ikke så stort.

    Jeg har iøvrigt tabt 2,5 kilo på de første 6 dage af kuren, der har været rene proteiendage. Jeg syntes selv det er helt fantastisk, da jeg i de 4 foregående uger allerede havde tabt 4 kilo ved at tænke multimeget på hvad jeg spiste. Er meget spændt på hvordan det kommer til at gå fremover.

    Pøj pøj
    TT

    Svar

    • helleq
      Nov 10, 2011 @ 11:45:46

      Hej TT
      Tusind tak for dine søde ord. Det gør at jeg godt gider blive ved med at lægge opskrifter op.
      ..og måske når jeg en dag dertil, hvor jeg også hsker at tage billeder af dem 🙂
      Jeg kan godt se, at det må være sværere at få tiden til at variere maden, når man er alenemor. Der er det heldigt, at jeg har “drengene” med derhjemme, og at de synes det er en rigtig god kur.

      Jeg tabte også omkring 2,5 kilo på attackperioden, og syntes også at det var helt vildt. Lige nu er det nærmest to skridt frem og et tilbage. Jeg taber 200g, tager 100g på, og taber så 200 igen, så nu har jeg besluttet mig for ikke at veje mig dagligt, men kun en gang om ugen, og så se det samlede tab. Det er lidt lettere end at se på elevatorvægt.

      Jeg er sikker på at du også taber dig, hvis du bare kan og vil holde ved, for det er jo fedt at være slank 😉

      //Helle

      Svar

  2. Anna
    Jan 05, 2012 @ 16:26:38

    Hej Helle,

    Super godt at få lidt inspiration fra din side 🙂 Er selv begyndt at blogge, men dog mest for min egen skyld, så jeg bliver holdt op samtidig med jeg kan holde styr på, hvad jeg spiser!

    Jeg er på 4. og sidste dag i attackfasen og havde i går tabt 1,7 kg, men gud hvor jeg savner noget mere varieret mad.

    Jeg faldt over denne kyllingkarrysuppe, som jeg synes lyder rigtig lækker. Jeg er dog lidt i tvivl vedrørende opskriften. Kan det godt passe du kun kommer 3/4 dl vand i? Giver det overhovedet en suppe?

    Mvh,

    Anna

    Svar

    • helleq
      Jan 06, 2012 @ 09:21:06

      Hej Anna.
      Tak for din respons, det er dejligt at vide, at der er nogle, der kan få lidt gavn af opskrifterne. Må jeg se din blog? Det kan være rart at se, hvordan andre tackler det 🙂
      Jo, jeg brugte kun 3/4 liter vand, og du har ret i at suppen bliver MEGET fyldig. Men det er gjort, fordi jeg ellers får for meget vand og for lidt protein. Hvis du synes den er for tung, så kom mere vand i og giv den noget mere boullion/salt/peber.

      Attackfasen er også svær, fordi det er dér alle foradringerne sker, og man er så ny, at man ikke rigtigt ved hvordan man kan “sno sig”. Og når man så når cruisefasen kan man næsten ikke vælge, for der er så mange ting og så mange grøntsager man kan få, så man bliver helt i tvivl om man skal lave det ene eller andet 🙂 – men proteindagene bliver nemmere, fordi det kun er hver anden dag. Og man må få de der extras, der løfter det hele op. Tomatpure er et hit på proteindagene- og ost. Det er ren luksus 😉

      God fornøjelse med din kur 🙂

      Mvh Helle

      Svar

Skriv et svar

