Et fif til dukan knækbrød

Jeg bagte knækbrød i går aftes, efter denne opskrift, som jeg har hugget herfra.

Jeg bagte dem nu ved 175 grader i stedet for, og der fik de tilpas farve efter min smag.

Men det er en klistret klam masse man står med, der skal rulles ud. Forsøgte først med bare dejskraberen, og det gik helt galt. I anden omgang fandt jeg kagerullen frem, og det var heller ingen succes, men SÅ fabndt jeg tricket. Man fordeler dejen på langs af bagepapiret i cirka en tredjedels højde, folder bagepapiret henover fra oven og neden, så det lige opverlapper- og derefter er det bare med kagerullen at få trillet dejen flad, nu uden at den hænger i noget. Når den så er trillet flad, åbner man atter bagepapiret, så det ikke hindrer bagningen, og vupti har man flade pæne regelmæssige brød.

Smagen af dem er i øvrigt helt i orden. Lidt klidagtig, men meget sprøde og knasende. Og synes du, at de ikke er hårde nok, så prøv at give dem 30-60 sekunder i mikroovnen, det får den sidste fugt ud af brødet.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Annemarie
    May 27, 2013 @ 18:49:55

    Hej Helle,

    hvis du stadig læser herinde: jeg kan ikke få lov til at komme ind og hente opskriften. Og den vil jeg super gerne have. Jeg har iøvrigt en med små lækre muffins, som er lavet lidt i stil med hans pandekager, hvis du er interesseret.
    V.h. Annemarie

    Svar

    • helleq
      May 30, 2013 @ 11:41:50

      Hej Annemarie
      NU vågner jeg op igen til dåd🙂
      Opskriften er her:
      Til 2 personer 2 dage (havreklid afmålt til anbefaling for dukan kuren)
      8 spiseskefulde havreklid
      4 spiseskefulde hvedeklid
      1 æg, 1 æggehvide
      1 spiseskefuld fromage fraise 0% (eller 0% youghurt naturel, 0% frisk ost eller lign.)
      En smule salt

      Fremgangsmåde

      Pisk æg, tilføj youghurt, og derefter resten af ingredienserne og rør godt sammen.Læg bagepapir på en bageplade. Bred massen ud på bagepapiret, forsøg at lave den så firkantet så muligt. Det skal være ca. lige så tykt som almindelig knækbrød.
      Sæt pladen i forvarmet ovn ved 175 grader i ca. 10 minutter.
      Tag det ud af ovnen og skær det ud i 8 firkanter med en pizzakniv. Det er vigtigt at det bliver skåret ud nu, så det ikke bliver sprød, før det skæres.

      Sæt pladen tilbage i ovnen ved 150 grader 10-15 min. til det får en gylden farve.
      Sluk ovnen og åbn døren lidt og lad det stå i ovnen i omkring 30 min. til det bliver tør

      MEN jeg er begyndt at lave nogle lidt andre knækbrød med husk og hørfrø, som jeg synes er lidt mere lækre🙂

      Jeg bruger: ( alt på slump)
      4 måleskeer husk ( den grønne)
      1 dl hørfrø
      8 spsk havreklid
      ½ tsk salt
      og 1 helt æg
      evt 1-2 spsk sesamfrø ( ikke helt legale, men de giver lidt godt fedtstof)

      bland husk og hørfrø og overhæld det med vand, så det lige er dækket. Lad det trække fem minutter inden det andet blandes i. Hvis dejen er for fast, så tilsæt lidt mere vand.
      Bages som de andre knækbrød, og brækkes i stykker eller deles i otte. De er rigtigt gode :p
      Og jeg er ikke så vild med hvedeklid, så disse er et rigtigt godt alternativ.

      Svar

Skriv et svar

