Madgenbrug

Jeg prøver stadigt at blive bedre til at afpasse maden til de tre personer, som vi nu er i husstanden. Men det går jo ikke altid op, og så er kunsten at genbruge. Og jeg synes selv, at jeg er blevet rigtig god til det.

Se selv:

Torsdag var aftalen noget Kylling og pasta. Jeg havde taget 2 store kyllingebryster op om morgenen, samt nogle mindre stykker fra posen. Da Jens meddelte, at han ikke kom hjem og spiste, nøjedes jeg med 1½ bryst, og kogte så resten af kyllingekødet, og satte kød og væske ind i køleskabet.

Fredag skulle vi have “rødt kød”, og jeg havde købt to pakker steaks med to bøffer i hver. Vi kunne kun spise hver en bøf, og der blev en tilbage.

Lørdag blev så restedag: Jeg lavede en thaisuppe af halvdelen af kyllingekødet og suppen, og resten af kyllingekødet blev snittet i fine slices og stegt sammen med oksekødet, der også var sliced. Jeg smed en gang løg, hvidløg, peberfrugt, pibi ( den tyrkiske tynde mellemting mellem chilli og peberfrugt), chilli og ingefær. Og til sidst kom der nudler og en masse koriander ved. Uhm. Det var ikek de værste rester🙂

Søndag havde vi storebror på besøg til stegt flæsk og persillesovs, og jeg havde kogt rigeligt med kartofler, fordi jeg ved at vi spiser mange til persillesovs. Men der var stadigt kogte små pillede kartofler tilbage til mandag.

Så mandag lavede jeg en god kartoffelsalat af kartoflerne, ærter, rødløg og purløg ( og en pose færdigdressing), og mens den trak, fik jeg lavet en portion frikadeller til. Ikke værst, vil jeg mene.

I går fik vi faktisk også restemad. En portion chilli con carne, som jeg tøede op og fordelte i 6 madpandekager, der så kom i ovnen, godt toppet med ost. En portion nachos og en gang hjemmelavet guacamole-dressing til, gjorde måltidet perfekt.

I dag er der også tanker om genbrug. Jeg har to små ribbensstege, og er der rester af steg tilovers, skal det bruges til en gang biksemad enten i morgen, eller fryses til en biksemad en anden god gang.

Jo, jo- det er op ad bakke med projekt “Ingen mad i skraldespanden”.

og gud hvor jeg savner mine høns, som ræven tog tidligt på sommeren!!! De fuldendte ellers projektet, da de åd alle de sidste rester.

PS! Note til migselv: MÅ have høns igen snarest!!!

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Kirsten
    Oct 06, 2011 @ 10:15:09

    For ikke at tale om de æg man får!

    Synd for din datter og jeg kan levende sætte mig ind i hvor svært det må være når der er så stor afstnd til hende. Prøv at tænke på hvor meget det vil modne og udvikle hende at hun ser og oplever anden kultur – selv om det ikke måsek lige er den slags kultur man har lyst til at lære at kende. Sig til hende at hun kan bruge de oplevelser til at beslutte hvordan hun ikke vil være som voksen, hvordan hun ikke vil opdrage sine børn osv. Så kan hun måske få en lidt bedre infaldsvinkel til situationen og egentlig også være en lynafleder i familiekaoset. De børnebørn ville sikkert have godt af kontakten med din datter selv om hun naturligvis ikke skal overbelastes pga dem.

    Svar

    • helleq
      Oct 07, 2011 @ 11:06:55

      Jeg har også sagt til hende, at hun kan se på det som en lærerig oplevelse, og at hun på bagkant vil kunne se, hvordan hun IKKE skla opdrage sine børn.
      Det positive, hvis man kan snakke om positivt, er at hun værdsætter vores opdragelse og liv meget mere nu🙂
      Jeg håber også at hun fortsat vil have kontakt til børnebørnene, da især pigen kan have brug for en som Lærke🙂

      Svar

Skriv et svar

