Smuldregryderet med oksekød og ris

Da jeg var ung og boede alene, lavede jeg tit “smuldregryderetter” og frøs ned. Og da jeg havde taget hakket oksekød op- og vidste at jeg havde kogte ris i fryseren, så lå den jo lige for. Det gode ved denne ret er, at man egentligt bare tager hvad man har…. dog altid løg, hvidløg og porre. Og så spiser man gryderetten enten som den er, eller med noget engelsk sovs, ketchup eller dressing.

Smuldregryderet til 4 pers.
500 g hakket oksekød
ca 250 g ris ( koges inden)
3 fed hvidløg
1 stort hakket løg
1 stor porre i skiver
– – – – – – – – – – – – – – – – –
Og nu grøntsager

Jeg brugte
100 g frosne ærter
100 g frosne majs
2 brikker frossen spinat
½ pose wokgrønt
ca 100 g svampe ( jeg brugte brune champignons og kantareller)
½ chilli i fine tern
1 stor gul peber i tern
Paprika
1½ boullionterning ( grøntsags)
1-2 dl vand
Salt og peber
———————————
Svits løget i paprika, tilsæt kødet og når det er klar porre og hvidløg. Lad det simre lidt, og tilsæt så alle grøntsagerne pånær svampene. Hæld 1 dl vand ved plus boullionterning, og lad retten simre 10-15 min. (afhængigt om det er friske eller frosne grøntsager). kom evt lidt mere vand ved og tilsæt risene ( de vil suge væden) og svampene. Tilsæt salt og peber og retten er klar.

Den er nem, hurtig og billig, og så mætter den godt. Og da man bare tømmer poser, er det aldrig helt samme smag.
Hos os spiser Jeppe den med soya og ketchup, og Jens og mig ed engelsk sovs, ketchup og en cremefraichedressing. Men den smager nu også fint “rå”.🙂

Skriv et svar

