Sjæl og videnskab – har vi en sjette sans ?

I går omhandlede dr2’s program sjæl og videnskab det med den sjette sans. Kan man fornemme at noget sker, enten med forbundne personer ( tvillinger), eller ved “bare at fornemme noget”.

Det tvillingeeksperiment vi så, omhandlede faktisk tre sæt tvillinger, men det var kun det ene par, der var så tæt forbundet, at den ene mærkede, når der skete noget med den anden. Min tanke var, at man måske kan opøve den evne, ved at fokusere på hinanden?

Og tankevækkende, at det kun er når der sker noget dårligt, at man bare ved det! Jeg har selv prøvet det en enkelt gang. Jeg havde en lille kanin i pleje, fordi den var blevet ramt af en ærtehøster. Plejen af den gik fint, og kaninen helede fint og var helt frisk. En søndag skulle jeg ud at servere ved en barnedåb, og over middag VIDSTE jeg bare, at nu var den død. Og ganske rigtigt, da jeg kom hjem, lå den og var død. Mærkeligt, ikke? For den var helt OK da jeg tog hjemmefra.

Og så er der den meget mystiske og stadigt gåsehudsfrembringende historie om da jeg fik Emil. Et par måneder inden jeg fik Emil, som jeg havde termin med den 9. april, havde jeg en uhyggelig drøm om at jeg fødte en fisk. Drømmen var så tydelig, at jeg vågnede op og var helt ved siden af mig selv…
Jeg fortalte den til både Jens og andre, fordi det var en så anderledes nærværende drøm end alle andre jeg nogensinde har haft.

Og tiden gik, og jeg blev indlagt i 38. uge fordi de var bange for at jeg var ved at få en moderkageløsning pga. blødninger. Og da jeg pga ALT for meget fostervand faktisk allerede var 4 cm åben, valgte de at tage vandet ( 5 liter var der), og sætte fødslen i gang før tid. Alt gik fint, og alle var glade da jeg fik min lille dreng den 20. marts.

To dage senere sad jeg i fællesrummet, da en kvinde spurgte mig hvornår jeg havde født ham. 20. marts svarede jeg…… Og fik gåsehud, da hun sagde: ” Jamen så har du jo født en lille fisk”.

6. sans eller et rent tilfælde? Bedøm selv. Jeg synes i hvert fald at det var forunderligt og sært.

Kan vi vide ting på forhånd? Kan vi fornemme dem? og aktivt ændre på skæbnen ved at bruge vores sjette sans bedre? Er vores hjerne så meget mere forunderlig end vi overhovedet kan fatte? Har vi potentiale for at kunne gøre ting bedre, ved at undgå ulykker, der ellers ville ske? Vi ved det jo ikke, for vi vil aldrig kunne bevise at vi ved at ændre en handling måske reddede livet..

Serien Fringe, som jeg bare SKAL se hver søndag omhandler en enkelt parallel verden. Men hvad hvis der er et uendeligt antal parallere verdener? Fordi har jo utallige muligheder hver eneste sekund, og disse ændrer jo verden hele tiden. Kender I ikke til det med at man siger – hvis jeg bare havde hentet mit halstørklæde, så var jeg kommet et minut senere afsted og havde undgået at …? Og der var det måske at man burde have hørt den sjette sans, der egentligt sagde “Hent dit tørklæde”, for man er jo meget bevidst om at det burde man have gjort.

Har vi en sjette sans? Mit svar er måske og nok ret sandsynligt. Vi skal bare lære at lytte til den.

Skriv et svar

