Sjæl og videnskab – et liv efter livet?

I gårsdagens sjæl og videnskab behandlede man emnet “et liv efter livet”. Forsvinder vi helt? Bliver vores sjæl hentet af afdøde slægtninge? Kan mennesker, hvis livsbane der er blevet forkortet ved ulykker eller lignende, få en second chance og et nyt liv i en anden persons krop?

Jeg syntes at programmet var interessant, og at al den forskning der foregik omkring død og hjernen virkede meget professionel. Det jeg tænkte over da jeg så programmet var, at det var meget gamle mænd, der stod for forskningen. Er det fordi ingen yngre reelt tror? Eller var det bare et tilfælde?

Hospice-medarbejderne virkede meget reelle i deres iagttagelser, og har de ret, så er der måske ikke den endelige afslutning, når vi dør? Eller er det bare situationen der er så meget anderledes, når et menneske dør?

Nu har jeg personligt kun oplevet at se et menneske dø en gang i mit liv, hvor jeg holdt min mor i hånden under hendes sidste krampetrækninger, og der var jeg så fokuseret på hende, at jeg ikke ænsede noget andet omkring mig, end at holde hendes hånd og give hende modet til at give slip og dø….

Så ind til videre har jeg besluttet mig for at der ikke er noget efter livet, men at jeg med glæde, når den tid kommer, vil overraskes af et liv efter livet.

Hvad er din holdning?

Se eller gense programmet her: dr.dk/DR2/S/Sjael_videnskab

5 kommentarer (+add yours?)

  1. be-blog
    Jan 21, 2011 @ 17:30:09

    Jeg glemte at se det i går ! tak for påmindelsen, nu har jeg det tilgode🙂
    Ang. forskerne – ku det ik’ være fordi de “gamle ” sandsynligvis har kortere tid igen… og derfor tænker mere over det. Eller fordi de er så kloge..
    Jeg er næsten overbevist om, at vores sjæle går videre efter døden – men nok i en anden form end dette liv – så det skal selvfølgelig leves fuldt ud !🙂

    Jeg har læst flere af Deepak Chopras bøger om emnet, han skriver også om det på en “videnskabelig” måde, der giver overbevisende god mening, synes jeg.
    kh Britt

    Svar

  2. helleq
    Jan 21, 2011 @ 18:09:14

    Hej Britt – ja du MÅ se det🙂 Og hvor er det godt at DR2 giver os muligheder for at gense egenproducerede programmer😀

    Så du de programmer, hvor man førte folk tilbage til tidligere liv? Det er nogle år siden. De var ret overbevisende, og måske bør man prøve selv engang og så se, om man selv har levet før. For jeg tror, at der hvis der finder sjælevandringer, at der både er nye og gamle sjæle.
    God weekend herfra

    Svar

  3. be-blog
    Jan 23, 2011 @ 11:58:23

    Ja det er super🙂
    Jeg kan huske dem lidt, tror jeg har set et par stykker af dem. Noget af det var ret vildt, for dem, der “gik tilbage” kendte til deltaljer om historiske bygninger mm, steder de aldrig havde været. For jeg overvejer også, om det simpelthen kan være “bare” underbevidstheden der tager på en rejse.. Utroligt spændende i hvert fald🙂

    Svar

  4. Diana
    Jan 24, 2011 @ 20:26:16

    Hej Helle..

    Jeg så programmet forleden.. Og det fandt mig interesant!
    – Det virkede underligt, at den dreng kunne beskrive en masse om en mand der rent faktisk døde 71 år inden. Men mine forstillinger om ”nærdød” eller folk der dør, som så vågner igen ”genopliver” er min forstilling om, at hjernen spiller en stor rolle? Når man f.eks. ligger for døden nedsættes ilten til hjernen, hvilket kan fremme synsbedrag og andre lysglimt.. Såsom underbevidsthedens karakter osv. – Kan dette ikke spille et stort puds? jeg har f.eks. selv engang (lidt af en anden historie) oplevet, at jeg lå i min seng og var utrolig træt. Jeg lå på vippen af at falde i søvn, mens mine øjne forsat var åbne og så ned mod fodenden af sengen.. uden tvivl ser jeg rent faktisk en mand, en mand i militæruniform som ser ned i jorden. jeg blev så forstrækket, at jeg ikke turde, at ligge i sengen uden min mand. (og var alligvel ikke tryg) Men da jeg lå og tænkte over det dagen efter.. og tilbage på ”øjeblikket” var jeg jo ikke vågen? Jeg fornemmede kraftigt, at det var det ubevidste der fremmede denne mand. Ligesom når man er i den tilstand for man tror man ryger ned af sengen eller falder ned i et stort hul.. i dette øjeblik er du halvt bevidst og ubevidst.. fordi du ”drømmer” vågen.. eller i hvert fald mens du kan registere det!! og huske det!! det er bare min vudering. For det samme kan jeg gøre med mine ”underlige” drømme om, hvorfor jeg mon havde sådan en mærkelig drøm, men at det rent faktisk var grundet en speciel oplevelse, men med en anden opfattelse af hjernen og derfor har smeltet nogle forskellige ting sammen og derfor skabt denne forvirring i det ubevidste!? Og det samme med deza vu, netop fordi det underbevidstheden registere før det bevidste, derfor vil det hele tiden virke som om, at det er en oplevelse man tidtigere har haft (ligesom en drøm) fordi drømme fungere på samme måde..

    – Men ellers et yderst godt program

    Mvh
    Diana Jauéra

    Svar

    • helleq
      Jan 25, 2011 @ 11:23:59

      Hej Diana. Tak for dine tanker🙂 Har du så tænkt videre over, at hvis man så er i den der trancetilstand, hvor man ser andet, eller fornemmer andet, at man så er åben for udefrakommende sjæle? Og at hvis det forholder sig sådan, så er folks minder/sjæle gjort af et stof, der kan overleve, selv efter livet er slut og kroppen død?
      Jeg kan huske at der engang var målinger af mennesker, hvor man godtgjorde et vægttab, der ikke kunne forklares, i det øjeblik at et menneske døde. Er det mon sjælens vægt ?
      Og som du også selv siger, så er det et meget interessant program og emne.
      KH Helle

      Svar

Skriv et svar

