Mortens aften – ikke værst

Ved et tilfælde havde min tandlæge booket en tid til mig i dag til renovering af en gammel plombe ..Argh….
Men da jeg så kiggede nærmere i kalenderen var det jo en genial dato – for det er jo Mortens aften i aften, og dermed andestegsdag – og nærmest en slags ekstra juleaften, altså bortset fra gaverne 🙂

Så jeg tog nissehumøret op af skuffen og planlagde meget belejliget en hjemmearbejdsdag i forbindelse med tandlægebesøget, for så kunne jeg nå alt det der steg og så’en på en hverdag. For der er ikke meget sjov ved at komme susende hjem klokken lidt i seks og hive ænder i ovnen , og vide at klokken bliver ni inden man skal spise.

Så lige nu simrer en hemmelig portion rødkål på komfuret – Lærke havde ellers lavet en portion, men den brændte på i bunden, så det hele smagte af brændt brun kål :(, så jeg har i al hemmelighed snittet noget mere kål og det er ved at være klar nu, og Lærkes kål er kasseret uden at hun ved det 🙂

Der er kogt risengrød til risalamande, og medister og steg ligger i køleskabet og venter og ænderne hænger ude på en krog på væggen, hvor de har tøet langsomt op i et par dage. Geleen nåede jeg at lave lørdag – lige inden det blev frost, så vi får også paradisæblegele i år.
Og da det jo er onsdag kommer Emil jo også hjem og spiser, så det bliver en aften jeg glæder mig til- for så er vi jo samlet, som vi plejer. Bare os fem, ligesom vi har været de sidste femten år.

Og traditioner er ikke værst, vel?

PS! Jeg har altså inviteret svigerdatteren også, men hun skulle holde Mortensaften med sin mor og søster….

Skriv et svar

