Græskar – triple chokoladekage med græskar

Vi har jo alle de der lækre store græskar i haven. Og det skal udnyttes. Og da græskar ligner squash, kom tanken : “Hvorfor ikke bage kager med græskar på same måde som emd squash”?

Så jeg bagte i går aftes denne, der blev lavet hele vejen igennem i foodprocessoren:
Triple chokoladekage med græskar (triple fordi der både er chokolade og cacao i dejen og glasur af chokolade).

Jeg brugte
100 g mørk chokolade ( puttes først i og blendes)
150 g margarine
200 g sukker
2 æg ( Der blendes igen)
400 g græskar (Der blendes)
2 spsk mælk
4 tsk vanille
3 spak cacao
300 g mel
2 tsk bagepulver ( Der blendes)
Jeg puttede så 50 g valdnødder i og blendede kortvarigt, så de ikke blev blendet til mos.

Puttede dejen i en rund form og i ovnen i ca 35 min ved 180 grader. Stik med en kødnål for at checke at den ikke hænger i….

Tog kagen ud og lavede glasur af :
50 g mørk chokolade
1 spsk sirup
1 spsk fløde
Det hele blev smeltet sammen ved lav varme

Og så pyntede jeg kagen med halve valdnødder.

Vi var kun tre hjemme og jeg spiste en tynd skive af kagen ( jeg er jo ikke så meget til chokolade) – men drengene spiste 3/4 kage.. Så den blev godkendt.
Jeg tror at kagen med fordel kan laves til choko- orangekage med græskar. Så skal mælk/fløde bare skiftes ud med appelsinsaft og så skal der revet appelsinskal ( af 1 appelsin) i dejen i stedet for valnødder.

Prøv den…..

Skriv et svar

