Lille kat – hvis er du?

Vi har altid haft husdyr. Jeg er opvokset med fisk, hunde, skildpadder af forskellig type, og sågar søheste, en krokodille og firben er det blevet til i min barndom.

Og da vi flyttede sammen, havde vi tre katte og fik først én hund og derefter en mere. Og de boede lykkeligt sammen i mange år.

Lige nu er husdyrsbestanden i det lille hus på landet på Daisy, vores lille frække og meget lidt lystrende hund, fem høns og en hane, 7 guldfisk og to katte -Tigerdyr og Lillemis.

Det gamle Tigerdyr er efterhånden en aldrende dame på 12-13 år, men stadig i fin form og hun er nok husets dominerende dyr. Daisy prøver at drille hende, men har så meget respekt for Tigerdyrets kløer, at hun aldrig får skræmt hende… For Tigerdyret er sådan set ligeglad med gøen, knurren og andre lyde. Hun ignorerer også fremmede hunde, når vi får besøg – og de ved bare, at hende gør man ikke noget :o)

Og så er der Lillemis. Født af Plet, der nu er død. Hun kom til verden som en af et kuld på fem killinger, og da Tigerdyret så killingerne, mente hun nok at hun var deres mor, så de fem voksede op med to kattemødre – OG en hundemor, for Daisy ville også være med. Det var noget af et show at se de tre nurse om killingerne. De fire andre kom vi af med, og da Lillemissen var så køn, bestem´te vi os for at beholde hende på trods af at vi egentligt har en aftale om at vi ikke skal have flere katte, da jeg faktisk er allergisk overfor katte….

Her er de sammen, da Lillemis var bitte-lille:
Tigerdyr og Lillemis
Det er Lillemis, der har smidt sig allerøverst i killingebunken.

Og jeg ved ikke om det er fordi hun altid har fået så meget opmærksomhed fra de andre dyr, at hun er så ligeglad med mennesker?? For hun er bare IKKE kælen!
Vi kan godt tage hende op, men hun vrider sig gerne ud af favnen på os, og hvis hun ligger og hygger sig i en lænestol, så kan vi da godt få lov til at nusse hende et øjeblik, men så spronger hun også ned og går sin vej. Men køn er hun. Og sin helt egen. Så vi respekterer hende og accepterer at hun gerne vil bo sammen med os, men ikke vil omklamres.

Så hvis Piet Hein havde set vores Lillemis, så ville han vide, at her var katten han skrev om, da han skrev ” Lille kat, lille kat – hvis er du? – Jeg er sgu min egen”..

Lillemis på terrassen foråret 2009

Lillemis på terrassen foråret 2009

2 kommentarer (+add yours?)

  1. pernillepaa1
    May 27, 2009 @ 15:43:52

    Lillemis ligner også en der er sin egen. Vi har også altid haft mange dyr, men aldrig katte, jeg kan ikke tåle dem, men mit indtryk er at de er mange katte der ikke gider det nuseri🙂
    Knus

    Svar

  2. helleq
    May 29, 2009 @ 10:08:03

    Så længe jeg ikke bliver decideret syg af allergien, har jeg også katte😀

    Og at jeg var allergisk blev også opdaget ved et tilfælde. Jeg var med i en kæmpe undersøgelse af 10.000 mennesker, hvor man ville finde ud af hvorfor astma opstod. Arvelighed osv. Og til det skulle man bruge både astmatikere og raske. Og jeg var så en af de raske.

    Og allergitesten viste så udslag på kat, hvilket jeg blev meget overrasket over, for jeg havde fire katte dengang og ingen symptomer. Heldigvis da🙂

    Svar

Skriv et svar

