Rabarbersuppe med ristede brødterninger

Rabarber

Jeppe var ikke decideret utilfreds i går, da vi havde tændt op for grillen, for det var da også hyggeligt, men atter kom bønnen: “Kan du ikke forestille dig en gang lækker rabarbersuppe med ristede brødterninger??? – Og vi har slet ikke fået det endnu i år, mor…”

Og hvilken mor kan stå for det? Især ikke efter at han havde ribbet en syrenbusk ved landevejen og derefter givet mig en buket af mine yndlingsblomster..syrener…

Så jeg har hevet en stak rabarber op. Jeg tror at opskriften siger lige dele rabarber og sukker, og vand. ½ kilo af hver til en liter vand. Jeg måler nu ikke, men tager bare på slump så det passer, og i stedet for alt det sukker, bruger jeg flydende sødemiddel og kun 1 dl sukker. Og så bruger jeg MINDST 1 spiseskefuld vanillesukker til suppen, som jeg jævner, så den har samme konsistens som legerede supper. Hvis suppen er for bleg tilsætter jeg gerne rød frugtfarve.

Og det tilbehør som man SKAL have til suppen, der både kan spises varm, lunken og kold, er ristede brødterninger. Jeg plejer at skære fem skiver toastbrød i tern, og derefter riste dem på en pande, hvor jeg først har smeltet margarine(en god klat), og når det er klart, tilsat ca ½ dl sukker. Terningerne skal vendes ofte, så de får en jævn lysebrun sprød konsistens. Uhmmmmm…. det smager skønt.

Og i aften bliver suppen serveret sammen med de lækre rødspættefiletter som jeg købte i lørdags og smed i fryseren til i dag. Ganske letpanerede og med håndskårne grovfritter , remoulade og gulerodssalat til. Ikke værst på en mandag.

Og at ens børn elsker de der gammeldags retter, det er jo lidt dejligt, for så går de ikke helt i glemmebogen.

Og forresten – omkring de gamle retter. Kender du sne?

1 kommentar (+add yours?)

  1. Best Hair Stylist Atlanta
    Feb 09, 2013 @ 19:14:36

    This is really interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to in search of more of your wonderful post. Also, I have shared your website in my social networks

    Svar

Skriv et svar

