Grundlovsdag

Grundlovsdagen er ikke noget jeg nogensinde har fejret – selvom man måske burde?

Men i stedet for er den en kærkommen fridag ( mit arbejde har lukket hele dagen), der kommer dumpende som en ekstra gave.

Og i går blev den nydt ekstra! Husbond havde en mega-hasteopgave, og da jeg kørte hjem fra kontoret mandag klokken fem, snakkede jeg med ham i telefonen, og han mente, at det nok blev til klokken otte, inden han var færdig.

Jeg aftalte med ham, at vente med maden til han kom hjem. Men lidt i otte ringede han, at NU havde de bestilt pizzaer, så jeg skulle ikke vente på ham. Så børnene og moderen bestilte pizzaer – for med både husbond OG ældste søn ude af huset ( han var atter i Svendborg for at fejre sidste skoledag) gad jeg altså ikke at lave med.

Ved 23-tiden snakkede jeg med en nu meget frustreret mand. Det drillede!!! Og han var ved at være godt irritabel 😦   Hans absolutte deadline var tirsdag klokken 12, hvor databasen skulle flyves afsted til Aberdeen. Og manden der skulle have den med, skulle afsted fra Fyn klokken otte om morgenen.

Jeg smed mig på sofaen, tog ½ mormor, og vågnede atter op og så lidt tv. Klokken tre gik jeg en runde og fik ældste jaget væk fra sin pc og i seng. Tussede lidt rundt, luftede hunden og loppede på badeværelset, hvor jeg satte mig ….og læste et blad.

Og omsider kom husbond hjem. Halv fire! Godt smadret, men færdig!

Og så gik vi i seng! Velvidende at vi ikke skulle op om ganske få timer. Og vi fik sovet til klokken elleve om formiddagen.

Derefter nåede vi faktisk en masse. Den ene lavede morgenmad, og den anden ( mig) ordnede køkkenet, og fik sat vasketøj over imens. Og efter morgenmaden gik vi udenfor.

Der blev der ordnet i drivhuset, omplantet nogle planter, luget lidt i forhaven, og vandet drivhus.

Derefter gik projekt “fang hanen” i gang. Der ar desværre tre hanekyllinger i sidste sommers kuld, og fire haner er tre for meget, så vi fik lukket dem alle i hønsefården, hvorefter den vilde jagt gik ind.  Jeg var døråbner/lukker, mens husbond var fanger. Drengene stod og så på på sidelinien!

Når en hane var fanget, slog husbond den bevidstløs, hvorefter den ældste havde æren af at hugge hovedet af…….og hunden mente at dens ærefulde hverv var, at indfange den nu hovedløse hane 🙂

Ingen af os gad at ordne dem, så de endte i hver sin pose i skraldespanden. Lidt spild af kød, måske, men jeg har engang som gravid ordnet høns, med efterfølgende MEGET ørlen, og siden da har jeg ikke kunnet! Så de røg ud, og når vi nu alligevel var i gang med hønsene, fik vi muget ud i hønsegården, og givet rent halm.

Og så begyndte det at regne, så vi smuttede straks ind og gav os til at spille “Underworld” i et par timer, kun afbrudt af “steg og kartofler i ovnen”. 

Aftensmaden blev indtaget, og så bød vi på en is nede i Skårupøre ( dem med de store vafler). Så hele familien incl. hund startede bilen og nåede lige at være der to minutter i ni, så vi kunne få vores vafler. De blev nydt på stranden, mens vi nød aftenens lune milde vinde.

Hjem igen og i seng med de to yngste. Den store har jo læseferie, så han blev oppe til vi gik i seng.

Og vi var enige om, at det bare havde været en dejlig fridag!

Skriv et svar

