Had- kærlighedsforholdet til…

….excel !!!

Jeg  har et meget blandet forhold til excel. Muligvis en anelse betinget af, at jeg er gift med én, der har undervist i det…og at  jeg hver gang jeg er nødt til at gå til ham for hjælp, skummer indeni af “jeg-synes- det- er -dumt-at-spørge-DIG-og-er-derfor-på-forhånd-negativ-følelsen” (kender andre dén følelse??)

Jeg har faktisk endda et par kurser i det, lige fra pc-kørekortdelen til et lidt længerevarende, men den store kærlighed blev det nu aldrig til.

NU, i min nye jobfunktion, lever jeg faktisk af at omforme data, som jeg henter i diverse systemer, vha. SQL ( som jeg holder meget af – man er vel lidt geek?), og som jeg derefter hiver over i diverse smarte og ret funktioonelle excel-ark. Jeg bruger nok excel mindst fem timer om dagen- og må efterhånden modstræbende indrømme, at det jo nok er en anelse smart …men ikke hvis min mand hører på det 🙂

Mine ark på jobbet er lige fra de mere simple, hvor jeg henter tider, forbrug og priser, og derefter regner ud, hvorvidt vores store millionregninger stemmer. Jeg har en daglig proces, hvor jeg beregner dagspriser, hvor jeg har gang i først et ark, hvor jeg taster data ind for at få en startdøgnpris, derefter sættes denne ind i mit “vidunderark”, der så beregner to profiler, som jeg så tager med mig videre til forhandlerens website, hvor jeg så med de beregnede profiler regner mig til dagspriserne. Disse sættes ind i et dagspris-ark, der gemmes dag for dag, for historikkens skyld. 3 ark, der bruges dagligt!

“Vidunderarket”, som jeg har kreeret – i et “tvunget” samarbejde med min husbond – der var nogle komplekse formler, som vi måtte hjælpes ad med ( og han er jo ekspert i det), bruges af både mig og vores salgsfolk til beregning af profiler ud fra en kombination af historiske data kombineret med nutidsværdier, en forecastprognose og en masse andet. Arket bruges også til forecast af, hvad vi skal handle i nærmeste kvartal. Efterhånden et ret komplekst ark, der også fylder næsten 70.000 KB, dvs 70 megabyte, hvad der er pænt for selv et excel-ark. Det er en anelse tungt at åbne….Men det virker!!!

Jeg laver kontroller af mine SQL-træk i excel, jeg modtager faktiske værdier i ét excel-ark, som jeg så forarbejder og flytter over i andre ark, der så reberegner de data jeg modtager. Jeg Laver ledelsesrapporter i excel, beregningsark til småberegninger til kollegaerne, og jeg har gudhjælpemig lige opdaget at gæstelister mv. til sønnens konfirmation også er udfærdiget i excel…. *advr*

Så jeg må nok efterhånden modstræbende erkende at mit hade-forhold til excel er overgået til en form for tvungen kærlighed… Mon det er lidt det samme som der sker med fornuftsægteskaber???

PS! På arbejdet kalder de mig for ” Fru Excel”, forresten……………….gad vide hvorfor 😉

Skriv et svar

