Fejl 40

En nyansat kollega – hun begyndte den 1. februar- lavede en stor bommert i går, eller rettere sagt i forgårs efter jeg var gået hjem.

Jeg blev så bedt om at checke det hun havde lavet i går, da min chef syntes at det så “mærkeligt ud”.

Det drejede sig om en stor ordre, hvorman skal beregne en profil på kunden. Profilen kan være negativ, men for det meste er det et potitivt tillæg til den pris vi finder. Denne kunde var beregnet til minus 2,4 i tillæg. Min chef fortalte mig det og spurgte om det mon kunne passe??

Tjaaeh, sagde jeg- det kommer jo an på virksomhedstype, om de har treholdsskift osv, så måske?!

Men, da jeg regnede den efter, viste det sig, at profilen var på ca. 29 og ikke de -2 som hun havde lavet.

Fejlen var tydelig- hun havde ikke set, at den periode hun beregnede ikke var identisk med den periode hun havde i beregningsskemaet (som jeg har udviklet). Differerencen på de ca 31 (kroner pr enhed) betød, at vi havde et tab på 400.000 kroner på ordren. SURT!!!

Så der blev kaldt til møde, hvor alle, der havde været impliceret i ordren vaskede hænder, og den stakkels nye ansatte stod mere og mere trykket, for til sidst at ende med at græde. Hvor var det bare synd for hende!!! Det var jo ikke ond vilje, men mangel på viden, og overblik der havde været skyld i fejlen.

Og jeg havde ikke været der, og havde opdaget fejlen i tide. Min chef havde ikke undret sig NOK til at gøre noget inden tilbuddet blev sendt, og hendes egne chef samt direktøren havde endda været inde over tilbuddet for at se om de kunne skære i omkostningerne. Og de burde måske også havde undret sig? Men ingen havde reageret, og tilbuddet var blevet til en ordre…

Så det var faktisk ret unfair, at hun skulle stå og føle sig skyldig, ikke????

Og selvom der blev sagt at én fejl lærer man af, to er dumhed,  og at alle kan fejle, så er det altså en ringe trøst at få!

Og jeg har desværre ferie nu, så jeg kan ikke beskytte hende eller holde hende i hånden i den kommende uge, hvor hun nok er lidt nervøs for om hun gør det godt nok.

Synd, for hun er en kvik pige med ben i næsen! Jeg håber ikke at det knækker hende, for hun er meget bedre værd.

Skriv et svar

