Chilli…min lidenskab

Jeg er til chilli!!

Og ikke bare chilli, men til forskellig chilli. Helst til den rette chilli til den rigtige ret. Store røde chillier skal gerne friske i stegeretter. Små piri-piri i grøn form skal snittes med varsomhed – og med gummihandsker på, da bare en lille smule under neglene kan mærkes i flere dage. Penquin-chilli, skal også behandles med samme varsomhed, og det skal habaneros også. Jalapeno, der jo er en forholdsvis kendt og mild type, er suveræn til alle former for mexikansk mad. Jeg bruger også gerne en blanding af den og en stærk rød chilli, når jeg laver guachemole….

Og chillier er nemme at dyrke. Når du næste gang kommer hjem fra den lokale pizzapusher med en lille bøtte chilli til at drysse på, så snup et par frø og smid dem i din urtepotte. Man kan fint starte nu med at så frøene og sætte dem i vindueskarmen. Og i løbet af kort tid har du et par fine små chilliplanter.

Er det muligt, så sæt dem i en lun krog på terrassen, hvis du ikke har drivhus. Eller dyrk dem i vindueskarmen. En yderligere fordel ved det, er at fluerne ikke er så vilde med planterne….så de gavner på mange måder.

Jeg har nogle år beholdt de gamle planter, og så dyrkert dem næste år, men de er ikke kønne i køkkenvinduet når de er plukker og afblomstret, så smid planten ud og gem en chilli til næste års frø.

I aften skal vi have rester fra i går, og med den milde vinter vi har haft, har jeg faktisk lige været ude i mit drivhus og plukke en fin rød frisk chilli, der bliver stegt sammen med risene, når jeg laver restemad i aften. Uhm…

Og at lege med chillier, giver varmen…. på mange måder. Man bliver varm og glad, når chillien pifter op, ens stofskifte stiger, og man får den indre varme af chillien. Lækkert!

Her kan du læse lidt om de forskellige arter. Og mangler du nogle frø, så sig til. 

Skriv et svar

