Søndag

skal man holde helligdagen i hu…. hedder det sig.

Og i dag er det jo første søndag i advent, dvs. kirkens nytår. Og dermed en særlig dag at gå i kirke. Så mellemsten og hans moder satte sig til rette i kirken klokken ti i formiddags, til en rigtig hyggelig familiegudstjeneste med en blanding af børnekor, nye (GODE) salmer og kaffe og kage eller sodavand og slik efter gudstjenesten. Det var en rigtig hyggelig formiddag, hvor jeg endvidere var så heldig, at veninde fra Australien også var i kirke, så vi aftalte at ses igen næste søndag samme sted, hvor vores håbefulde poder så må tage en tur mere af deres pligtgudstjenester.

De SKAL i kirke mindst 6 gange inden konfirmationen. Og så er december nok det hyggeligste med lys, gran og glæde i kirken.

Og nu har jeg lige besluttet at vi tager på den årlige før-jul-Tysklandstur, hvor vi handler vin, vand, konfektting og slik ind til julen. Det er nemlig også en af de traditioner, som især børnene holder hårdt på skal gennemføres!! Måske fordi de plejer at få 100,- hver til at købe slik mm. for??

Så om lidt er familien på vej mod syd.

Og nissen kom søreme også i dag. Dennegang med en DVD ( Up in smoke) til den store, der er nået den alder hvor det er sjovt. Mellemsten fik et par Dolph-tights, der vakte vild jubel, og som allerede er i brug, og den lille fik en mal-selv-sparebøsse, som allerede er dekoreret i den helt store stil.

Og nissen …og hjælperen …smilede stille, da ældsten, på trods af sin “høje” alder, da han blev vækket her kloken et, bad om sokken, så han kunne åbne pakken som det første han gjorde. Det er dét, der får nissens lille hjælper til troligt at fortsætte med de 24 gode gaver til hver!!!

……og fortjener man ikke en nisse, så længe man synes det er hyggeligt?

Jeg havde selv en nisse, der kom med daglige pakker, til jeg flyttede hjemmefra som 18-årig, såååe…..

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Evi
    dec 04, 2006 @ 10:39:36

    Kære Helle

    Det lyder som I har haft en rigtig hyggelig søndag. Du har ret i at i julemåneden er det mere hyggeligt at gå i kirke.
    Har du nu igen i år været flittig og pakket kalendergaver ind i massevis? Jeg må indrømme jeg har ikke, så jeg må finde på noget undervejs, og den nisse, som kommer her, har altså ikke så fine gaver med, men nu har sønnen også lige haft fødselsdag, og de gaver han ønsker sig bliver dyrere og dyrere. Man kan jo ikke få i både pose og sæk, så julenissens sæk er lidt slunken. 😉
    Vist er det hyggeligt med en julenisse, og jeg er fuld af beundring over at du orker det med tre unger i huset.
    Da jeg var barn, satte vi en sutsko i vidueskarmen, men det var nu ikke hver dag, nissen havde været der. Det var som regel et lille stykke slik eller en apppelsin vi fik. Vi var ikke så forvænt som vore børn er i dag. Jeg er tit ved at få kuller af alle de legeting og dimser og ting, som hober sig op her.

    Kærlig hilsen Evi

    Svar

  2. helleq
    dec 04, 2006 @ 11:22:41

    Kære Evi

    Vi har lavet en fin og fancy liste, hvor gaverne er sorteret i rette datoer og til rette barn.
    Og jo, mine unger får store gaver, men på den måde undgår jeg også lige præcist dimserne og legetøjet …. og så vil jeg hellere ofre lidt ekstra på det, og give ” det rette” :
    Men det ER en udskrivning på op mod de 1000,- pr barn for nissens lille hjælper…..
    Omvendt, så ville de nok have fået en del af tingene alligevel, bare som løbende gaver.
    Så jeg ved ikke hvor stor en merudgift det reelt er???
    Julleknus fra Helle

    Svar

Skriv et svar

