Når man nu er til traditioner…

… så må Mortens aften på en hverdag klares med nøje planlægning.

Ænderne købes og hænges op udenfor til langsom optøning. Jeg handlede ind onsdag, der var sidste dag, hvor det var muligt at handle, fordi der var træning og kørsel om torsdagen, og et telefonmøde på arbejdet lige til jeg skulle køre.

Fredag morgen var det så tidligt op og ordne ænderne, stoppe dem og få dem i bradepanden, samtidigt med at to små frosne ribbensstege kom  med ind i ovnen, så temperaturen blev holdt nede. Grødrisene blev kogt torsdag aften (nat), og den lette løsning med kartofler på glas blev valgt!

Så fredag eftermiddag var det bare at ringe hjem til mindsten og bede hende om at tænde ovnen på “Blomst” (varmluft)- temperaturen var indstillet på forhånd, så det var bare at dreje på knappen. Da jeg så kom hjem, efter at have hentet ældsten fra læge i Odense, duftede huset skønt, og jeg kunne få lavet risalamande og skrællet kartofler osv. i ro og mag.

Mindsten havde dækket fint bord, og fik selvfølgeligt en masse ros for det! Og det var endnu en opgave mindre for mig – skønt!

Aftenen gik fint, vi foråd os alle – især fordi min lillebror kom med en pæretærte og to liter is, som vi – efter and , steg og risalamande – var NØDT til at smage…Så vi trillede næsten op i seng efter en hyggelig traditionel Mortens Aften.

 Og traditioner er ikke værst, synes jeg. Og kræver det at jeg skal op ½ time før om morgenen, ja, så gør jeg det gerne- for traditionens skyld!

2 kommentarer (+add yours?)

  1. styx
    nov 11, 2006 @ 13:59:48

    man får mindelser om en dekadent fransk film, hvis danske titel siger det hele 😛
    Men det lyder nu ret godt alligevel.

    Svar

  2. helleq
    nov 12, 2006 @ 11:22:26

    …Ja, al den dekandence 😉
    Og så fortæller jeg IKKE at jeg måtte op om natten og hente et par alminox, da menuen ligger langt over det fedtgennemsnit vi plejer at indtage 😦
    Men jeg vil stadig ikke undvære det ….

    Svar

Skriv et svar

