Trist

Jeg er trist i dag. Trist fordi min nærmeste kollega – tidligere min eneste kollega med samme jobfunktioner som jeg- er blevet sagt op!
Jeg er uforstående for det valg firmaet har foretaget omkring at skære hendes funktion ned, og jeg kan ikke engang føle mig lettet over at det ikke var mig, der røg ud. Jeg flyttede jo til anden jobfunktion i januar – til et nyt ønskejob, og jeg føler måske lidt at jeg har skubbet mig frem på hendes bekostning også selvom jeg ved, at vi jo havde hver sin tilgangsvinkel til vores jobs, og at hun ikke kunne tage det job jeg nu har….
Trist fordi firmaet tænker i ren profit på kun én måde – de siger hendes job ikke er “i takt med markedskræfterne”, og glemmer lidt at der også er andre ting, der tæller. Det er jo ikke nødvendigvis alle i et firma, der behøver at generere et overskud, og måske især i hendes funktion KUNNE man have genereret overskud, hvis man havde ønsket det. Derfor er det dobbelt trist.
Hmmm… og har jeg forresten den lille krølle med mht. overskud, at vi 100 medarbejdere sidste år genererede et overskud på 80 millioner efter skat?
Jeg håber sådan for hende at hun kommer igennem forløbet – hun har megalang opsigelse- pga både tillidsposter og 7-8 års ansættelse, så hun skal blive til midt september. Og det er altså ikke rart at tænke på….og føle sig magtesløs overfor!

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Anonymous
    feb 23, 2006 @ 11:38:00

    Kære Helle

    Jeg kan godt forstå,at det gør dig trist,for det er da en sørgelig historie!
    Du mister både en god kollega,og skal leve med at være på en arbejdsplads,som glemmer de menneskelige værdier,og prioriterer profit for højt!
    Det er noget, som kan gøre mig virkelig vred! Jeg synes,at det sker alt for ofte at mennesker,dyr,natur og alle vores resourcer udnyttes til det aller yderste!
    Og ja så undrer det mig altså lidt, at du her i samme åndedrag nævner dit aktiespil,for det hænger jo sammen ikke?
    Når aktionærer og andre investorer, som ikke, udover deres penge, har ydet en finger for et firma, sidder og skal score en masse penge, så ønsker de selvfølgelig produktiviteten sat op, og er “ligeglade” med de omkostninger det har!

    Ok ikke flere sure opstød lige nu! Jeg vil gerne takke dig for en god blog,som jeg læser med glæde! men jeg kan da ikke være den eneste, der følger med her vel?Du får jo ingen kommentarer,og det er en skam!
    Hav en god dag!

    Kærlig hilsen Evi (Mie)

    Svar

  2. helleq
    feb 23, 2006 @ 18:41:00

    Allerførst tak for de søde ord. Jeg ved ikke hvor mange der egentligt læser min blog, og jeg tror at de der gør det, kommer fra Aeris’ blog, da hun vist er den eneste, der linker til mig.
    Og angående aktiespillet, så har jeg mest betragtet det som en leg, for når jeg kigger på vores konti herhjemme, så forrenter de sig ihvertfald IKKE med 25% …

    Svar

  3. Anonymous
    feb 24, 2006 @ 07:52:00

    Kære Helle
    Ja, jeg fandt dig også gennem Aeris,som iøvrigt også skriver en god blog!,men det var nu i en meget bevægende kommentar,som gjorde at jeg straks kunne lide dig!
    Så hvis du vil have flere læsere, må du skrive nogle flere af den slags kommentarer på andres blogge. 🙂
    Det var ikke fordi jeg troede du var en rigtig “aktiehaj”,skulle bare forstås sådan helt generelt,ik!Jeg undrede mig bare fordi jeg troede, du måske selv havde tænkt som jeg,og bare nøjedes med en antydning.

    Kærlig hilsen Evi

    Svar

Skriv et svar

